Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 3825-3844 av 3871
-
Å bygge bruer sammen: Hvordan kan meningsskaping i trepartssamtaler utvikles til former for praksisfellesskap mellom lærerutdannere?: En kvantitativ undersøkelse av faglærere og praksislæreres opplevelse av trepartssamtale som brubygger mellom to læringsarenaer i en grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan praksislærere og faglærere i profesjonsfaget i en grunnskolelærerutdanning opplever trepartssamtale som møteplass og arena for utvikling av former for praksisfellesskap ... -
Å designe er å koble sammen: En undersøkelse av egen designprosess sett fra et nymaterialistisk perspektiv
(Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen var å få en ny forståelse av designprosessen. På den måten ønsket jeg å hente ut noe som ville kunne hjelpe meg i min fremtidige rolle som underviser. Min undersøkelse har bestått i å utføre ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ... -
Å finne mening i tilbedelsens rom: En sosialsemiotisk analyse av hellige rom i de abrahamittiske religionene
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Å finne mening i tilbedelsens rom» er en sosialsemiotisk analyse av hellige rom knyttet til de tre abrahamittiske religionene jødedom, kristendom og islam. I et lokalt og globalt perspektiv har religion en ... -
Å forstå ufrivillig skolefravær blant unge med angst: Perspektivene til de berørte
(Master thesis, 2023)Gjennom min rolle som miljøterapeut for barn og unge innen psykisk helse, har jeg fått et inngående innblikk i den angstproblematikk og ufrivillige skolefravær som mange unge sliter med. Som lærer har jeg fått et nytt ... -
Å forstå «dei andre» Ein studie av skulen som arena for forsoningsarbeid
(Master thesis, 2016-01-18)Tema for oppgåva er «skulen som arena for forsoningsarbeid». Oppgåva er avgrensa til å omhandle ungdommar som har teke faget «Cultural and Spiritual Heritage of the Region» (CSHR), ved tre ungdomskular i den nord-austlege ... -
Å få hjelp til å leve Kunnskapsutvikling om pasienttilfredshet i en psykiatrisk døgnseksjon basert på en intern evaluering
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Kvalitetssikring av helsetjenester gjennom å lytte til erfaringene til pasienter og pårørende, er et viktig anliggende. Dette gjelder også innen feltet psykisk helse og rus. Men litteraturen viser at det er gjort ... -
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å gi omsorg i pandemiens tid
(Master thesis, 2023)Sykepleierne har spilt en viktig rolle i håndtering av COVID-19 pandemien, men det mangler fortsatt en del forskning om hva sykepleierne som jobbet på langtidsavdeling på norske sykehjem erfarte. Covid-19 pandemien har ... -
Å ha omsorg for fosterbarn. En kvalitativ studie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2017-01-30)Fosterforeldrenes forståelse av egen rolle er tema i denne masteravhandlingen. Fem fosterforeldrepar får komme til orde med egne refleksjoner fra sin erfaring med å yte omsorg for fosterbarn. Formålet med studien er å ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ... -
Å innovere i offentlig sektor med Lean StartUp : hvordan fungerer det?
(Master thesis, 2016)Det norske samfunnet står overfor flere store utfordringer. En av disse er økt befolkningsvekst og økt levealder, som blant annet setter press på helsevesenet. I stortingsmeldinger og andre utredninger anbefales det at ... -
Å intubere, eller ikke intubere? En systematisk litteraturstudie om luftveissikring ved elektive pediatrisk adenotomi og tonsillektomi
(Master thesis, 2022)Innledning: Adenotomi og tonsillektomi er to av de vanligste inngrepene utført på barn. Barn som møter for disse inngrepene kan potensielt ha luftveisutfordringer grunnet hypertrofi og aktive eller nyliggjennomgåtte ... -
Å komponere en fortelling
(Master thesis, 2022)I denne avhandlingen har jeg gjennom en artografisk tilnærming undersøkt hva selvstendig uttrykk kan være, hvordan utforske dette i skapende prosesser og hvordan legge til rette for dette i undervisning. Jeg startet med å ... -
Å kunne utgjøre en forskjell. Verneombudsmedvirkning på sykehus.
(Master thesis, 2020)En arena for helsefremmende arbeid, er arbeidsplasser. For å kunne skape helsefremmende arbeidsplasser, vektlegges blant annet arbeidstakeres mulighet til å påvirke sitt eget arbeidsmiljø. Dette skjer både direkte mellom ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ...