Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 8024-8043 of 9792
-
Skolekonserter og ledelse
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;7, Research report, 2017)Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid innen fagområdet «musikk og ledelse». Studenter i en musikkutdanning og barneskoleelever var fordelt på fire band som spilte konserter på tre skoler. Elevene hadde fått ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
Skoleledelsen og læringsmiljøet
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er å undersøke hvordan skolens ledelse jobber med læringsmiljøet i sin organisasjon. Studien vektlegger hva skoleledere og lærere trekker frem som viktig for å få et godt læringsmiljø. Ved hjelp av ... -
Skoleleder, en tilrettelegger. En kvalitativ undersøkelse i hvordan skoleledere vurderer sin rolle med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har som formål å undersøke hvordan skoleledere arbeider og ser sin rolle med å ivareta de føringen som har kommet gjennom overordnet del tilknyttet LK20. Som skoleleder har du et ansvar for å ... -
Skolelederen som veileder
(Master thesis, 2014)Tittelen på denne studien er skolelederen som veileder. Hensikten med studie er å belyse hvilke faktorer som på best mulig måte kan tilrettelegge for en veiledningssamtale som lærerne finner givende og meningsfull, og som ... -
Skolelederes holdninger til vurdering av lærlingers kompetanse
(Master thesis, 2011)6 av 10 lærlinger kan lite eller ingenting om tegninger eller beskrivelser mens 5 av 10 kan lite eller ingenting om HMS med unntak av å bruke personlig sikkerhetsutstyr. 6 av 10 lærlinger viser god til meget god kompetanse ... -
Skoleleders rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å sette søkelyset på digital kompetanseutvikling i skolen og skoleleders rolle i dette arbeidet. Problemstillingen «Hvordan opplever skoleleder sin rolle i arbeidet med skolens digitale ... -
Skolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdrag
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet ... -
Skolens organisering av spesialundervisningen : med fokus på enkeltelevens læringsutbytte.
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens tema er skolens organisering av spesialundervisning, med utgangspunkt i praksisfeltet i barneskolen. Temaet er belyst gjennom 4 spesiallærere, som alle har ansvar for undervisning av elever med § 5- vedtak ... -
Skolens uteområde i kroppsøving. En mixed methods studie om hvordan skolens uteområde inviterer til varierte bevegelsesutfordringer for elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er formuleringer fra læreplanen i kroppsøving fra 2020. Den vektlegger blant annet variasjon i faget, i tillegg til at elevene i større grad skal medvirke i egne læringsprosesser i undervisningen. ... -
Skoleprestasjoner og psykiske vansker blant barn på skolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har utforsket hvordan det norske skolesystemet møter utfordringene og mulighetene som presenteres av elever med innvandrerbakgrunn, med et spesielt søkelys på jenter. Gjennom en grundig analyse av intervjuer ... -
Skolerelasjoner og tilhørighet hos elever som opplever god psykisk helse og lite skolestress i videregående skole. Hvilke erfaringer forteller ungdom selv har hatt betydning for dem.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: God psykisk helse og lite skolestress i den videregående skolen, blir knyttet til gjennomføring av utdanning og velvære. Psykisk helse og skolestress påvirker elevenes opplevelse av mestring. Målet med ... -
Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Folkehelseinstituttet (2016) konkluderer med at 15 til 20 prosent av alle norske ungdommer til enhver tid har nedsatt funksjon grunnet psykiske vansker. Samtidig viser Bakken (2016) til at ni prosent av guttene og 26 prosent ... -
Skolering av kroppen. Om kunnskap og makt i kroppsøvingsfaget
(Doctoral thesis, 2003)The topic of my doctoral dissertation is regulation of the body in time and space. In particular, I will look at the role of the school in constructing the concept of the body in modem times, and how changes in body images ... -
Skolestruktur i Stange kommune
(Research report, 2014-06-26)Rapporten er en utredning av skolestruktur i Stange kommune. Vi har utført analyser og gjort vurderinger knyttet til økonomi, drift, kapasitet og samfunnsmessige forhold. Elevtalls- og befolkningsutvikling på kommunenivå ... -
Skolevandring - en metode for relasjonsskaping og læring i en organisasjon : hvordan kan en leder bruke skolevandring for å skape læring i en organisasjon?
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på om og hvordan skoleledere kan påvirke og medvirke til læring i en organisasjon gjennom bruk av skolevandring som metode. Jeg har brukt en skole på Østlandet som case, og har ... -
Skolevandring : i hvilken grad skoleledere kan skape og ivareta profesjonelt læringsfellesskap
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om skoleledelse. Oppgaven presenterer en studie av skolevandring, en metode for ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Jeg vil innlede med to viktige premisser for kvalitetsarbeid i skolen som er ...