• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolevandring : i hvilken grad skoleledere kan skape og ivareta profesjonelt læringsfellesskap

Vedvik, Elin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Vedvik_Elin_2013_Masteroppgave.pdf (960.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/280977
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [111]
Abstract
Denne oppgaven handler om skoleledelse. Oppgaven presenterer en studie av skolevandring, en metode for ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Jeg vil innlede med to viktige premisser for kvalitetsarbeid i skolen som er hentet fra St. meld 20 (2012-2013) På rett vei - Kvalitet og mangfold i fellesskolen. Disse to premissene ligger til grunn for ledelsesstrategien som er undersøkt og som presenteres i denne oppgaven:

1. Det er i klasserommet opplæringen foregår, og mye av utviklingsarbeidet må derfor skje her, som en integrert del av det daglige arbeidet

2. Skoleledelsen har ansvaret for at skolen gjennomfører vurderinger av læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte, og for at skolen utvikler seg som en lærende organisasjon der lærerne som et kollegium samarbeider om å forbedre undervisningspraksisen

Kunnskapsdepartementet la våren 2013 fram tre ulike stortingsmeldinger som alle skal bidra til å styrke Norge som kunnskapssamfunn og til at hvert enkelt menneske lykkes bedre. Stortingsmelding På rett vei handler om hvordan framgangen i norsk skole skal videreføres, og om tiltak for å styrke kvaliteten i hele grunnopplæringen. Kvaliteten kan styrkes ved å bruke ny kunnskap om god implementering som vektlegger nettverk, samspill og forbindelser mellom aktører på ulike nivåer (Fullan, 2007). Hvordan aktørene kan arbeide for å etablere et felles bilde av situasjonen og den ønskede framtiden blir sett på som en vesentlig faktor (Ibid.).

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit