Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVedvik, Elin
dc.date.accessioned2015-04-07T09:19:17Z
dc.date.available2015-04-07T09:19:17Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/280977
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om skoleledelse. Oppgaven presenterer en studie av skolevandring, en metode for ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Jeg vil innlede med to viktige premisser for kvalitetsarbeid i skolen som er hentet fra St. meld 20 (2012-2013) På rett vei - Kvalitet og mangfold i fellesskolen. Disse to premissene ligger til grunn for ledelsesstrategien som er undersøkt og som presenteres i denne oppgaven: 1. Det er i klasserommet opplæringen foregår, og mye av utviklingsarbeidet må derfor skje her, som en integrert del av det daglige arbeidet 2. Skoleledelsen har ansvaret for at skolen gjennomfører vurderinger av læringsmiljøet og elevenes læringsutbytte, og for at skolen utvikler seg som en lærende organisasjon der lærerne som et kollegium samarbeider om å forbedre undervisningspraksisen Kunnskapsdepartementet la våren 2013 fram tre ulike stortingsmeldinger som alle skal bidra til å styrke Norge som kunnskapssamfunn og til at hvert enkelt menneske lykkes bedre. Stortingsmelding På rett vei handler om hvordan framgangen i norsk skole skal videreføres, og om tiltak for å styrke kvaliteten i hele grunnopplæringen. Kvaliteten kan styrkes ved å bruke ny kunnskap om god implementering som vektlegger nettverk, samspill og forbindelser mellom aktører på ulike nivåer (Fullan, 2007). Hvordan aktørene kan arbeide for å etablere et felles bilde av situasjonen og den ønskede framtiden blir sett på som en vesentlig faktor (Ibid.).
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSkoleledelsenb_NO
dc.subjectLæringsfelleskapnb_NO
dc.titleSkolevandring : i hvilken grad skoleledere kan skape og ivareta profesjonelt læringsfellesskapnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel