Browsing USN Open Archive by Title
Now showing items 8004-8023 of 9792
-
Skjerming i pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2022)Denne studiens formål er å få innsikt, kunnskap og bevissthet om tiltak i skolen overfor elever med utagerende atferd som kan ha preg av skjerming. Vi har utarbeidet følgende problemstilling: Hvordan og hvorfor gjennomføres ... -
Skjermleserkompetanse i norsk grunnskole : en teoretisk oppgave om digital kompetanse hos pedagogisk ansatte i grunnskolen.
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for pedagogisk personale som underviser eller bistår undervisningen til elever som benytter skjermlesere. Dette er elever med nedsatt ... -
Skjønnlitteratur i skolen: Klassisk litteratur i klasserommet
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i skjønnlitteratur i skolen, klassiske verk i klasserommet. I det gamle læreplanverket, L97, var det tydelig fokus på litterære tidsepoker, forfattere og klassisk litteratur. Det var ... -
Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet
(Chapter, 2020)Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten ... -
Skjønnlitterært program - opplevelse eller læring? Sad songs eller textual power? : en undersøkelse av hvordan lærere, elever og læreverk tolker kompetansemålet om skjønnlitterært program på vg3 studieforberedende utdanningsprogram/påbygging til generell studiekompetanse - yrkesfaglige utdanningsprogram
(Master thesis, 2013)“Målet om skjønnlitterært program er slett ikke dumt. Berører egentlig kjernen i faget,” sier en av lærerne i undersøkelsen min. Mange norsklærere blir norsklærere fordi de er glade i å lese skjønnlitteratur. Det er i alle ... -
Skogøkosystemer og helse: Livskvalitet knyttet til skog, flatehogst og naturtap
(Master thesis, 2022)Forfatter Solvor Nesbakken Grad Master i helsefremmende arbeid Fakultet Fakultet for helse- og sosialvitenskap Institutt Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag Veileder Grete Eide Rønningen Innleveringsdato 14. mai ... -
Skole-hjem samarbeid: En kvalitativ studie om læreres og foreldres forventninger til samarbeid om barns læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om skole-hjem samarbeid og betydningen det har for etablering av et trygt og godt læringsmiljø i barns første skoleår. Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet vil være sterkt knyttet til forventningene ... -
Skole-hjem-samarbeid i mobbesaker. En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av samarbeid med skolen i vanskelige mobbesaker
(Master thesis, 2021)Problemområde: Hensikten med denne studien er å få innblikk i foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid i vanskelig og langvarige mobbesaker. Antall barn og unge som oppgir at de utsettes for mobbing i skolen er stabilt, ... -
Skolebasert lærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Resultater fra en følgeforskning
(Working paper, 2009) -
Skolebasert vurdering og kvalitetsutvikling
(Working paper, 2000) -
Skolebaserte fellesskap for læring og forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen viser jeg hvordan teori og praksis, lærerutdanning og læreryrke, forsker, lærer og lærerstudent kan møtes i et så likeverdig samarbeidsforhold som mulig. Gjennom aksjonslæring og aksjonsforskning som ... -
Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ... -
Skoleeier sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan skoleeier for grunnskolen oppfatter sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006. Med denne reformen har skoleeier fått større ansvar for skolens ... -
Skolegjennomføring hos arbeiderklassen i Telemark: Et dypdykk i individuelle historier over tid. Hva gjør at noen gjennomfører høyere utdanning og andre ikke?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema: Etter studier innen spesialpedagogikk hvor jeg så på virkningen av foreldres sosioøkonomi på barn sine studievalg, hvor jeg samtidig hjalp en venn fra arbeiderklassen med å gjennomføre videregående ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
Skolekjøkkenets hemmeligheter : En kvalitativ studie om lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;75, Doctoral thesis, 2020)Hensikten med denne kvalitative studien er å innhente ny forskningsbasert empirisk kunnskap om mat- og helsefagets matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet. Avhandlingen er en monografi. Den overordnede problemstillingen ... -
Skolekonserter i videregående skole : kartlegging og erfaringer
(TF-notat 23/2010, Working paper, 2010)