Now showing items 4985-5004 of 10049

    • Kreativitet: Grunnlaget for å utruste elever for en fremtid i endring. 

      Åkerlund, Joel Evju (Master thesis, 2024)
      Dagens elever og studenter skal kunne løse utfordringene i forhold til fremtidens samfunnsproblemer knyttet til en bærekraftig utvikling sosialt, økonomisk, og natur/miljømessig. Har vi gitt dem det de trenger for å klare ...
    • Krig uten ordentlige våpen 

      Meyer-Kristiansen, Bente (Master thesis, 2021)
      Introduksjon: Covid-19 pandemien forandret arbeidshverdagen til helsepersonell over hele verden. Det var mangel på smittevernutstyr og intensivpersonell, lite kunnskap om viruset og store omveltninger på flere sykehus for ...
    • Kristelig Folkeparti og oljepolitikk 1979 - 1985 

      Madsen, Knut Fredrik (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg temaet oljepolitikk og det politiske partiet Kristelig Folkeparti i tidsrommet 1979 – 1985. Hva og hvorfor Kristelig Folkeparti mente det de gjorde i fire spesifikke saker fra denne ...
    • Kristensosialismens oppblomstring 

      Agøy, Nils Ivar (Journal article; Peer reviewed, 2011)
    • Kriterier for leverandørutvelgelse : Hvilke kriterier anvender bedrifter med høyteknologiske produkter ved leverandørutvelgelse? 

      Tomren, Marianne Roheim; Larsen, Marius (Master thesis, 2015)
      Denne oppgaven har som formål å se på hvilke kriterier som er mest avgjørende ved valg av leverandører for et nytt produkt. Utredningen tar utgangspunkt i bedrifter i Kongsberg Teknologipark. Vi starter oppgaven med å ...
    • Kritisk blikk på Fårøya-dommen 

      Mo, Einar (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      I Fårøya-dommen (Rt. 2015 s. 1157) ble en sameier tilkjent eneeiendomsrett til et hyttebygg etter ulovfestede regler om bortfall av eiendomsrett. Dommen er avsagt under dissens (3-2). Begrunnelsen var at sameieren gjennom ...
    • Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst 

      Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ...
    • Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet 

      Larsen, Ole-Christian; Frydenberg, Julie Sande (Master thesis, 2020)
      Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ...
    • Kritisk lesing av multiple tekster i klasserommet: en kvalitativ studie av hvordan Vg2-elever nærleser flere tekster etter Swärds lesemodell i norskfaget 

      Villafranca, Carmina (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan elever leser multiple tekster kritisk i norskfaget. Forskning på elevers forståelse av multiple tekster har i hovedsak omfattet fagene samfunnsfag og historie. Innenfor norskfaget ...
    • Kritisk lesning av skjønnlitteratur i klasserommet. En kjønnskritisk lesning av Tollak til Ingeborg av Tore Renberg 

      Løvås, Solveig Ingrid (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som formål å vise hvordan lesing av skjønnlitteratur med kritisk teori kan styrke elevenes kritiske og selvstendige tenkning, og hjelpe dem med å utvikle en mer bevisst og reflektert holdning til ...
    • Kritisk literacy i norskfaget 

      Ormestad, Monica (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ...
    • Kritisk literacy i norskfaget. 

      Snopestad Fosby, Helene (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ...
    • Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse 

      Burt-Davies, Kaja; Andersson, Annica (Others, 2023)
      Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ...
    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • Kritisk tenking og bærekraftig utvikling 

      Rashid, Brigitte (Master thesis, 2023)
      Kritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise ...
    • Kritisk tenkning i samfunnsfag 

      Bjørn, Martin Teddy (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven omhandler implementering av kritisk tenkning på ungdomstrinnet. I en kompleks verden med en enorm tilgang på informasjon blir man nødt til å ta valg. Kritisk tenkning har fått en sentral posisjon i skolens ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...
    • Kropp og emosjoner i klasserommet 

      Gatby, Seline Rukke (Master thesis, 2023)
      Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle ...
    • Kropp, makt og medgjørlighet - Seksuell trakassering i norsk samtidsdans 

      Wåhlberg, Ingrid (Master thesis, 2021)
      Denne masteroppgaven undersøker risikofaktorer for seksuell trakassering og maktmisbruk blant norske samtidsdansere og -koreografer. Videre belyses aktørenes forståelse av trakasseringsbegrepet, samt refleksjoner rundt ...