Blar i Institutt for pedagogikk på tidsskrift "Norsk pedagogisk tidsskrift"
Viser treff 1-5 av 5
-
«Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ... -
Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ... -
Digital teknologi som diskursivt artefakt i den norske læreruddannelses policy
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I dette studie undersøges det hvordan digital teknologi omtales som et diskursivt artefakt i den norske læreruddannelses policy. Et diskursivt artefakt er en repræsentation af noget større end det fysiske objekt, et ... -
Digitale mapper som redskap i vurderingsprosessen : en undersøkelse blant lærerstudenter i pedagogikk
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne studien undersøker det opplevde læringsutbyttet ved bruk av digitale mapper som formativ vurderingsmetode blant lærerstudenter ved Høgskolen i Vestfold. Datagrunnlaget er generert gjennom spørreskjema i første studieår, ... -
Hva norske barnehagelærerstudenter mener de har lært om barns språktilegnelse og tidlige litterasitet.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen presenteres deskriptive data fra en spørreundersøkelse til alle tredjeklassestudentene som tok barnehagelærerutdanning på heltid våren 2012. Studentene svarte på spørsmål om personlig læringsutbytte på ...