Digitale mapper som redskap i vurderingsprosessen : en undersøkelse blant lærerstudenter i pedagogikk
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/149088Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [285]
Originalversjon
Høihilder, E. K., Karlsen, A. V., & Moser, T. (2012). Digitale mapper som redskap i vurderingsprosessen : en undersøkelse blant lærerstudenter i pedagogikk. Norsk pedagogisk tidsskrift(1), 27-39.Sammendrag
Denne studien undersøker det opplevde læringsutbyttet ved bruk av digitale mapper som formativ vurderingsmetode blant lærerstudenter ved Høgskolen i Vestfold. Datagrunnlaget er generert gjennom spørreskjema i første studieår, samt brevmetode og gruppeintervju i påfølgende studieår. Ved slutten av deres utdanningsløp ble studentene spurt om hvilket læringsutbytte de tilskriver digitale mapper som -arbeidsform i faget pedagogikk. Resultatene tyder på at -digitale mapper blir oppfattet som læringsfremmende, at medstudentvurdering bidrar til refleksjon over egen læring, og at kunnskapsdeling mellom studentene oppleves som både givende og viktig for læringsutbyttet.
Beskrivelse
Arkivert artikkel: Siste korrekturleste og fagfellevurderte versjon. Publisert versjon tilgjengelig for abonnenter på http://www.idunn.no/ts/npt/2012/01/art01