Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 138-157 of 285
-
KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2005)I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ... -
Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv
(Journal article, 2004)Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ... -
Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden?
(Journal article, 2001)Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ... -
Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ... -
Kvinnelige og mannlige professorers synlighet i mediene. En undersøkelse av kvinnelige og mannlige professorer i VG og Aftenposten
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne undersøkelsen dreier seg om mannlige og kvinnelige professorers synlighet i mediene, nærmere bestemt om hvordan professorer brukes som kilde i VG og Aftenposten, de to største norske riksavisene. Vi har fremsatt fem ... -
Leadership Strategies in Diverse Intake Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The case study subjected in this paper was designed to illuminate how school leadership strategies and interventions mediate external demands, in the form of the academic press, for raised outcomes, imposed from the policy ... -
Learning about concepts through everyday language interactions in preschools
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background. In several Nordic countries, the pedagogy in preschools has a social pedagogical ideal. The focus is on development of social competence, aiming to empower children. There is only minimal focus on teaching and ... -
Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ... -
Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ... -
Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ... -
Litteraturens og høytlesingens plass og hensikt i nasjonale policydokumenter for barnehagen og barnehagelærerutdanningen i Danmark, Finland, Norge og Sverige
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Basert på et sosiokulturelt perspektiv der barnehagens sosiale, kulturelle og historiske praksis blir sett på som vesentlig for barns møte med og forhold til barnelitteratur og lesing, er det viktig å studere lesingens ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø. En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læringsstrategier, privat praksis eller felles sak? En etnografisk case-studie av en skole, en leder og en kommune
(Master thesis, 2007-11-01)Problemområde: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilken oppfølging og ansvarliggjøring ledelsen ved en skole utøver ved innføring av læringsstrategier, og hvilken praksis dette fører til i skolens personale. ... -
Making “Cuts” with a Holstein Cow in Early Childhood Education and Care: The Joys of Representation
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores children’s play with representations of animals, specifically the Holstein cow, as noninnocent care practices in the context of early childhood education and care environments. We use Barad’s relational ... -
Maritime Students’ Use and Perspectives of Cloud-Based Desktop Simulators: CSCL and Implications for Educational Design
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study investigates the challenges and opportunities of using cloud-based simulators for training in maritime education and training (MET). The aim is to map bachelor students’ use and perspectives to inform educational ... -
Mastering the artful practice of navigation: The situated endorsement of professional competence in post-simulation evaluations
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In this study, the ambition is to explore in situ which aspects of professional performance students are made accountable for in evaluations carried out by means of simulator-based competence tests. Methodologically, the ... -
Measuring impact of augmentative and alternative communication interventions: adapting the family impact of assistive technology scale for augmentative and alternative communication (FIATS-AAC-No) for use in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Individuals who require augmentative and alternative communication (AAC) comprise a heterogeneous group, but all need follow-up to assure the appropriateness of implemented interventions. To enable this, outcome measures ... -
Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker utbredelsen og betydningen av det pedagogiske meritteringssystemet som beskrevet i Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Artikkelen bygger på en nasjonal kartlegging ... -
Methodology in Educational Research. A Critical Constructive Perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Educational research and research in teacher education seem to have become more important than ever before. Norway is about to implement a new and comprehensive reform of teacher education from 2010. Key elements in the ... -
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
(Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ...