Blar i Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 161-180 av 961
-
Delegitimizing multicultural education: populist politicians in Norway and the weaponizing of the autobiographical genre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The rise of populism in Norway has witnessed sustained efforts at undermining multicultural education. Given their distrust of established and mediated channels of public communication, several populist politicians seem ... -
Democracy and science: two sides of the same coin?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Democracy and science, according to a number of researchers, share several basic characteristics like critical thinking, public discourse, open debate, free flow of information, mutual respect, and the critical role of ... -
Demokratisk dialog i kulturminneforvaltningen. Et slag om fortiden?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article discusses which consequences the political aims about increased use of dialogue and democracy in Norwegian heritage management can have for the sector. Today all levels of public management in Norway are ... -
Demokratisk industriarv? Kulturarvifisering og identitet i øvre Telemarks verdensarvområde
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Industrial heritage supposedly offers workers a right to a past and has therefore been celebrated as democratic. Authorities continue to applaud democratization, supporting and encouraging heritage for all, in an open and ... -
Den livskraftige barnehagen: En økofilosofisk-pedagogisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen utvikler en økopedagogisk-filosofisk tilnærming til den livskraftige barnehagen som en framtidens barnehage for en naturvennlig og bærekraftig utvikling. Empirien bygger på et aksjonsforskningsprosjekt i ... -
Den moderne vestlige idrett: Noen samfunnsvitenskapelige betraktninger om et sosialt fenomens kulturelle forløp
(Journal article; Peer reviewed, 1984) -
Den norske idrettsmodellen - i utakt med tiden?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I artikkelen drøftes spørsmålet om den norske idrettsmodellen er i utakt med tiden. Vi svarer ja på spørsmålet. Dette skyldes en utdatert måte å tenke idrett og politikk på. Det foreligger en kulturell fortelling – den ... -
"Den verkliga festen, som är dödstyst" - Tomas Tranströmers "Blåsipporna" und das Heilige
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Tranströmer’s prose poem "Blåsipporna" (“The Liverleafs”) is rather cryptic. By reading the text in the light of Kant’s theory of the sublime and by focusing on its mysterious and paradoxical aspects, this essay seeks to ... -
Design og håndverkog Tekstil på Island
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Skolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. ... -
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ... -
"Det er ei råd, - det leiter på, men det får til" : om dokker under kirkegolv
(Journal article; Peer reviewed, 2007)Archaeological examination of four church fundaments/floors in East Norway has revealed a total of 19 textile doll shaped so as to resemble a small child. In this paper I discuss which function they may have had, and which ... -
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. ... -
"... det er på veien man utvikler seg som leder": Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Reviderte Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen tydeliggjør progresjon i arbeidet med ledelse i barnehagelærerutdanningen i større grad enn tidligere. I denne artikkelen undersøker jeg derfor om det er ... -
Det merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hva kropp og følelser har med kunnskap å gjøre, har fått økende oppmerksomhet både i nasjonal og internasjonal forskning. Diskusjonene om kroppslig kunnskap har pågått innen utdanningsforskningen siden 1996, men fremdeles ... -
Det skapende rom - betydningen av det ikke-målbare
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen rettes blikket mot selve opplevelsen i den skapende prosess, de ikke-målbare kvaliteter, spesielt i forhold til faget Kunst og håndverk. Artikkelens data består av tre ulike utøvergruppers arbeidsprosess ... -
Det umulige er mulig
(Chapter, 2020)Artikkelen tar for seg spørsmålet om defektivitet i grammatiske mønstre er en absolutt egenskap i seg sjøl. Nærmere bestemt undersøker vi adjektiver som angivelig mangler nøytrumsform og adjektiver som angivelig er begrensa ... -
Determinants of early attendance of ECEC for families with a Turkish migration background in four European countries
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Research has demonstrated educational inequalities for children with migrant background. This article focuses specifically on children and families with a Turkish immigration background in four European countries. Because ... -
Developing a risk score for undiagnosed prediabetes or type 2 diabetes among Saharawi refugees in Algeria
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Aims: To prevent type 2 diabetes mellitus (T2D) and reduce the risk of complications, early identification of people at risk of developing T2D, preferably through simple diabetes risk scores, is essential. The aim of this ... -
Developing an equalities literacy for practitioners working with children, young people and families through action research
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The Marginalisation and Co-created Education (MaCE) project was developed between the University of Southern Norway, VIA University in Denmark and the University of Cumbria in the UK and funded by Erasmus+. The project ...