Now showing items 59-78 of 961

    • Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll 

      Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ...
    • Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen 

      Aslanian, Teresa Katherine (Others, 2020)
      Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger.
    • Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: a review based on empirical research 

      Norheim, Helga; Moser, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being and learning. For children with immigrant backgrounds, bridges ...
    • Baseskoleutbygging: ulike posisjoner og diskurser 

      Vinje, Erlend Ellefsen (Journal article, 2015)
      I Norge har det siden tusenårsskiftet pågått en reformprosess knyttet til utbyggingen av en ny type skoleanlegg, de såkalte baseskolene. Baseskoler med store åpne arealer, som ikke tar utgangspunkt i det tradisjonelle ...
    • Becoming a Socially Responsive Co-Learner: Primary School Pupils’ Practices of Face-to-Face Promotive Interaction in Cooperative Learning Groups 

      Kristiansen, Selma Dzemidzic (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Promoting pupils’ face-to-face promotive interaction (FtFPI) is crucial for effective cooperative learning (CL) in group work. This article provides insight into interpersonal behaviour and supportive communication as two ...
    • Becoming Home: Revisiting Arne Naess toward an Ecophilosophy and a Depth Ecology for the 22nd Century 

      Haukeland, Per Ingvar (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article is set in the context of a worsening ecological crisis, which is interpreted as an existential life crisis. The ecocrisis is not just about nature, but also a crisis of culture, community, and self. The prefix ...
    • Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier? 

      Bueie, Agnete Andersen (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ...
    • Begrunnelser for lokal kreativ næring: Instrumentell kulturpolitikk som tilslørende begrep 

      Haugsevje, Åsne Dahl; Heian, Mari Torvik; Stavrum, Heidi; Leikvoll, Gunn Kristin Aasen (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Politiske satsinger rettet mot kunst- og kulturbedrifter, såkalt kreativ næring, som i løpet av de siste tiårene er initiert i norsk og nordisk kultur- og næringspolitikk, forstås gjerne som et tydelig uttrykk for en ...
    • Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet 

      Hidle, Kari-Mette Walmann; Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ...
    • Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk 

      Gulliksen, Marte Sørebø (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ...
    • Bibelen på Stortinget: Når det blir munterhet i salen 

      Løland, Ole Jakob (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Stortinget har forpliktet seg på «vor kristne og humanistiske Arv», som det heter i Grunnlovens reviderte § 2 fra 2012. Samme år fant det sted en stortingsdebatt hvor bibelsitatene florerte, og som illustrerer hvordan ...
    • Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser : Elevers skapende arbeid med skriving, bilde, lyd og stemme 

      Kruse, Kirsten Linnea (Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2018)
    • Bildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk. 

      Johannesen, Elisabeth Hovde (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Kunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og ...
    • Bildebøker, lese-engasjement og tolkningsfellesskap 

      Solstad, Trine (Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer et møte mellom to femåringer i barnehagen og ei bildebok. Boka ser ut til å vekke engasjement gjennom tekst og bilder, men lesesituasjonen ser også ut til å underbygge barnas lese-engasjement. ...
    • Bins, Spans, and Tolerance: Three Theories of Microtiming Behavior 

      Danielsen, Anne; Johansson, Mats Sigvard; Stover, Chris (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This study compares three recent theories of expressive microtiming in music. While each theory was originally designed to engage a particular musical genre—Anne Danielsen’s beat bins for funk, Neo-Soul, and other contemporary ...
    • A blind spot? Cultural field perspectives on tourism 

      Helgadóttir, Guðrún; Haugsevje, Åsne Dahl; Stavrum, Heidi (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study addresses a possible mismatch between political rhetoric on creative industries and tourism relations and the experiences and expectations that artists and workers in the creative industries have of their artistic ...
    • Bodily Learning Through Creating Dance: Student Teachers' Experiences From Norwegian Physical Education Teacher Education 

      Ørbæk, Trine (Journal article, 2021)
      Creating dance in physical education teacher education (PETE) is described as a way of expressing subjective experiences based on movements that the students have already mastered or as a way of composing dance with set ...
    • Body appreciation and body appearance pressure in Norwegian university students comparing exercise science students and other students 

      Sundgot-Borgen, Christine; Sundgot-Borgen, Jorunn; Bratland-Sanda, Solfrid; Kolle, Elin; Torstveit, Monica Klungland; Svantorp-Tveiten, Kethe Marie Engen; Mathisen, Therese Fostervold (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Body image is considered a core issue for public health and associates with university students’ overall health. Due to positive associations between exercise and body image, it has been suggested that students within an ...
    • Body appreciation around the world: Measurement invariance of the Body Appreciation Scale-2 (BAS-2) across 65 nations, 40 languages, gender identities, and age 

      Swami, Viren; Tran, Ulrich S; Stieger, Stefan; Aavik, Toivo; Ranjbar, Hamed Abdollahpour; abedayo, sulaiman; Afhami, Reza; Ahmed, Oli; Aimé, Annie; Akel, Marwan; Halbusi, Hussam; Alexias, George; Ali, Khawla F.; Alp-Dal, Nursep; Alsalhani, Anas B.; Álvares-Solas, Sara; Amaral, Ana Carolina Soares; Andrianto, Sonny; Aspden, Trefor; Argyrides, Marios; Aruta, John Jamir Benzon R.; Atkin, Stephen L.; Ayandele, Olusola; Baceviciene, Migle; Bahbouh, Radvan; Ballesio, Andrea; Barron, David; Bellard, Ashleigh; Bender, Sóley S.; Beydag, Kerime; Birovljević, Gorana; Blackburn, Marie-Eve; Borja-Alvarez, Teresita; Borowiec, Joanna; Bozogáňová, Miroslava; Bratland-Sanda, Solfrid; Browning, Matthew H. E. M.; Brytek-Matera, Anna; Burakova, Marina; Çakır-Koçak, Yeliz; Camacho, Pablo; Camilleri, Vittorio Emanuele; Cazzato, Valentina; Cerea, Silvia; Chaiwutikornwanich, Apitchaya; Chaleeraktrakoon, Trawin; Furnham, Adrian; Otterbring, Tobias; Borgen, Christine Sundgot; Trangsrud, Lise Katrine Jepsen; Voracek, Martin (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The Body Appreciation Scale-2 (BAS-2) is a widely used measure of a core facet of the positive body image construct. However, extant research concerning measurement invariance of the BAS-2 across a large number of nations ...
    • Body composition and physical fitness in women with bulimia nervosa or binge-eating disorder 

      Mathisen, Therese Fostervold; Rosenvinge, Jan H; Friborg, Oddgeir; Pettersen, Gunn; Stensrud, Trine; Hansen, Bjørge Hermann; Underhaug, Karoline; Teinung, Elisabeth; Vrabel, Kari-Anne; Svendsen, Mette; Bratland-Sanda, Solfrid; Sundgot-Borgen, Jorunn (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Objective: Knowledge about physical fitness in women with bulimia nervosa (BN) or binge-eating disorder (BED) is sparse. Previous studies have measured physical activity largely through selfreport, and physical fitness ...