Master i synspedagogikk og synsrehabilitering: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 42
-
Synsrelaterte læringsutfordringer i grunnskolen. Hvordan ivaretas barn med lese- og skrivevansker og synsutfordringer i norsk skole? En scoping review
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Alle barn i norsk skole har rett på tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 5-6. Elever uten tilfredsstillende utbytte kan ha rett på spesialundervisning. Utredningen av barnets styrker og behov er særs viktig ... -
«Det er alltid catwalk ... uansett hvor du går» Foreldreperspektiv, delaktighet, følelser og reaksjoner når barnet deres lærer å bruke den hvite stokken
(Master thesis, 2022)For mange mennesker med nedsatt syn eller blindhet er den hvite stokken en av de viktigste ressursene for å kunne leve et selvstendig liv, hvor de kan mobilisere og orientere seg i omgivelsene. Dette er ikke minst viktig ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Bruk av prosedyrekoding etter ICD-10 for synsutredning etter hjerneslag ved norske sykehus
(Master thesis, 2022)BAKGRUNN: Prosedyrekoding gir oversikt over behandlingsbehov i befolkningen og ressursbehov hos helseforetakene. Norsk pasientregister (NPR) har fra 2016 registrert prosedyrekoder om pasienter som har vært til behandling ... -
Fokus og oppmerksomhet på synshemming knyttet til fall hos pasienter i hjemmesykepleien
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Fall er den vanligste årsaken til skader hos personer som mottar tjenester fra hjemmesykepleien, og fallet skjer oftest i direkte tilknytning til egen bolig, og frekvens og alvorlighet øker med alder. ... -
Felles om felles oppmerksomhet
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Syns- og hørselsnedsettelser er vanlige komorbide tilstander til diagnosen Down Syndrom. Dette sansetapet kan gi store kommunikasjonsutfordringer, som påvirker mulighetene for likeverdig deltakelse, ... -
Lytting i eit didaktisk perspektiv blant grunnskuleelevar med blindhet og synsnedsetjing
(Master thesis, 2021)Studien ser nærare på ferdigheita lytting hos elevar med blindhet og synsnedsetjing, og korleis lytting blir vektlagt i rettleiing frå hjelpeapparatet. Lytting er eit område det er forska lite på sjølv om det er ein viktig ... -
Oversettelse og pilotering av lesetesten IReST
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formål. Det er et behov for oppdaterte og standardiserte lesetester beregnet for synshemmede på norsk. Dette prosjektet gjør en oversettelse av den anerkjente internasjonale lesetesten IReST til norsk og ... -
Den glemte nærbrillen : en studie om lokal optikers bruk av nærtillegg høyere enn +2.50DS
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Personer med synshemming som er klassifisert etter WHO sin definisjon kan få stønad fra NAV Hjelpemiddelsentral til en sterk nærbrille som har et nærtillegg på +5.00DS og høyere. Få pasienter, klassifisert som ... -
What is the reported association between visual impairment and sleep in adults?
(Master thesis, 2021)Formål: For å evaluere de utbredte variasjonene av søvnmangel hos mennesker med visuelle utfordringer, har forskjellige metoder blitt brukt. Mye forskning og eksperimenter er utført i samsvar med dette. Målet med denne ... -
Slagrammede med synsfeltutfall : en kvalitativ studie om slagrammedes utfordringer med synsfeltutfall og egen opplevd effekt av oppfølgningen
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med studien er å få en kunnskap og økt forståelse om hvilke utfordringer pasienter med synsfeltutfall etter hjerneslag opplever i hverdagen. Samt undersøke om de opplever en effekt av oppfølgingen de har ... -
Punktskriftindlæring fra et forældreperspektiv : hvilken betydning har tidlig fokus på førpunkt og punktskriftindlæring for børnenes tilegnelse af et funktionelt skriftsprog?
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med dette studie er at belyse de oplevede sammenhænge mellem elever med blindhed og deres start på livet som punktlæser og deres senere aktive brug af punktskrift, ud fra forældrenes perspektiv. Baggrunden ... -
Får nyanlända vuxna med synnedsättning goda förutsättningar till en bra etablering? : erfarenheter från yrkesverksamma i tre olika verksamheter
(Master thesis, 2020)Bakgrund: Sverige har under de senaste fem åren tagit emot ett stort antal flyktingar från olika länder i världen. Personerna förväntas etablera sig och bli självförsörjande. De har emellertid olika förutsättningar, där ... -
«Hva skal du med det, da?» : hvordan kan fritak i fag virke inn på mennesker med synstap sitt liv og hvordan har de opplevd skolen? - Fra et livsverdensfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Studien skulle undersøke om hvordan fritak av fag virket inn på mennesker med synstap sitt liv, hvilken informasjon de fikk, hvilket fag det gjaldt og hvordan de hadde opplevd utdanningsløpet sitt i den norske skole. Det ... -
Oplevelse af læring i skolen for elever med blindhed : hvad har betydning?
(Master thesis, 2019)Formål: Dette studie er en fremstilling af, hvilke oplevelser og erfaringer elever med blindhed og deres forældre har med elevernes læring i skolen. Det er undersøgt for at få en viden om og forståelse for, hvilke forhold ... -
Betydningen af at møde andre med synsnedsættelse : livsverdensfænomenologisk undersøgelse blandt personer med synsnedsættelse
(Master thesis, 2019)Baggrund: I Danmark har fagpersoner, der arbejder med synsrehabilitering, fokus på vigtigheden af, at personer med nedsat syn møder andre personer med synsnedsættelse i synsrehabiliteringen. Fagpersonerne oplever, at mødet ... -
Synsrehabilitering etter ervervet hjerneskade – hva gjøres? : studie av hva en tverrfaglig rehabilitering gjør for å kartlegge og rehabilitere synsvansker etter ervervet hjerneskade i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Synsrehabilitering er per i dag ikke formalisert som en del av tverrfaglig rehabilitering av barn og voksne med ervervet hjerneskade. Skader sentralt og perifert i sentralnervesystemet gir ofte sammensatte vansker ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Små barn med blindhet i et digitalt univers : forventninger, utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2016)Denne studien har sett nærmere på hvilke forventninger, utfordringer og muligheter foreldre og synspedagoger har til digitale verktøy for små barn med blindhet. Med små barn er det i denne studien snakk om barn mellom 0 ...