Master i synspedagogikk og synsrehabilitering
Recent Submissions
-
The importance of orientation and mobility specialist´s own practice with the long cane for mastering teaching skills
(Master thesis, 2022)Teknikkäppen är det verktyg som orientering och förflyttning [O&F] specialisterna undervisar självständig förflyttning med till personer med en synnedsättning eller blindhet. Specialisterna måste själva kunna använda käppen ... -
Et menneske - en helhet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Synshemming forekommer i alle aldre og vil i mange tilfeller føre til behov for synsrehabilitering. Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) er vedtatt av World Hensikten med ... -
Design for et inkluderende miljø: En systematisk review om effekten av belysning og farger på barn og voksne med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Introduksjon: Barn og voksne med autismespekterforstyrrelser kan ha en hypersensitivitet overfor ulike sensoriske stimuli, slik som lys, på den måten at det kan påvirke atferd og hverdagslige aktiviteter. Hvordan man ... -
Hjelpemidler - en glede til sitt formål
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Nedsatt syn vil føre til at oppgaver som tidligere har blitt gjennomført uten problemer blir utfordrende, og må løses på nye måter. Bruk av hjelpemidler er sentralt i synsrehabilitering og kan gi bedre synsfunksjon, ... -
Synsfeltutfall - er det så farlig da?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Hjerneslag rammer omlag 12 000 nordmenn årlig. Sykdommen setter både synlige og usynlige spor som blant annet lammelser, talevansker, konsentrasjonsvansker, balanseproblemer, hukommelsesvansker og synsforstyrrelser. ... -
Øynene opp for kompetanseheving. En kvalitativ studie av nivået i nettkurset «Synsvansker etter hjerneskade»
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: I Norge er hjerneslag den vanligste årsaken til ervervet funksjonshemming. Kunnskapen rundt synsforstyrrelser etter hjerneslag er mangelfull blant helsepersonell på landsbasis. Med tanke på at teknologien er i ... -
«Dette er altfor krevende for en `ufaglært´»: En kvalitativ studie om læreres opplevelser og erfaringer med å undervise deltakere med synsnedsettelse og liten skolebakgrunn i norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Voksenopplæringer og læringssentre er pliktig å gi undervisning til flyktninger og innvandrere etter Integreringsloven §26 (Integreringsloven, 2020). Deltakere med liten eller ingen skolegang fra hjemlandet, kan ... -
Synskartlegging av pasienter med erhvervet hjerneskade- ergoterapeuters erfaring med bruk av KROSS
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Synsvansker er en vanlig følge etter ervervet hjerneskade (EHS), og synsvanskene kan i stor grad påvirke livskvalitet, selvstendighet og deltagelse i meningsfulle aktiviteter og hverdagsliv. Pasienter og ... -
Hvilke preferanser har personer med Retinitis Pigmentosa ved valg av filterbrille for å redusere blending og lysømfintlighet, og kan det sees en sammenheng med resultatet på en fargesynstest?
(Master thesis, 2023)Retinitis Pigmentosa (RP) er en progredierende sykdom og behovene for tilpasninger endres utover i forløpet, lysblending og lysømfintlighet gir store plager og redusert livskvalitet. I denne studien har vi sett en sammenheng ... -
RetiPlus and Retinitis Pigmentosa - A qualitative study looking at experiences of persons with RP using an advanced AR device.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Retinitis pigmentosa er en paraply av progressive arvelige øyesykdommer som påvirker en persons nattesyn, perifert synsfelt, lysfølsomhet og evne til lysadaptasjon. RP påvirker vanligvis en person etter at de har ... -
Synskontaktenes erfaringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Tverrfaglig samhandling og samarbeid i synsrehabilitering kan bidra til å lette hverdagen til mennesker med ervervet synsnedsettelse. Synskontakter er ofte kommunalt ansatte ergoterapeuter som har ansvar for ... -
Ekkolokalisering - Fænomenologisk livsverdens perspektiv på O&M-specialisters erfaring med at anvende ekkolokalisering som metode i O&M-undervisningen
(Master thesis, 2021)Ekkolokalisering er evnen til at opfange ekko via lydens refleksion på overflader og bruge dem i forhold til orientering. Det er en metode, som kan være anvendelig for mennesker med nedsat syn eller blindhed. Formålet med ... -
En kvalitativ studie om tilpasset balansetrening og opplevd livskvalitet hos slagrammede med synsfeltutfall
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Hjerneslag rammer rundt 12 000 i Norge hvert år, og mange lever med skader i etterkant. Synsfeltutfall og redusert balanse er to områder slagpasienter kan få utfordringer med, og som kan påvirke deres hverdag. ... -
Synshemmede flyktninger i møte med norskopplæring : hvordan beskriver synshemmede flyktninger sine erfaringer med norskopplæring?
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Alle flyktninger i Norge har rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i et Introduksjonsprogram med varighet fra to til tre år. Synshemmede flyktninger representerer også denne gruppen og regnes ... -
Synshemmede barn og lek i barnehagen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: En viktig oppgave barnehagene har er å skape et inkluderende miljø hvor alle barn kan delta i leken. Å delta i lek er avgjørende for å utvikle ferdigheter som man trenger for å lykkes i skole og i arbeid senere ... -
Uten belysning stopper det opp. En kvalitativ studie om betydningen av belysning for aleneboende eldre kvinner
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2025-04-29 -
"Det er ikke gjort på et kvarter, det er ikke gjort på ett møte"
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge finnes det rundt 250 personer som er identifisert med ervervet døvblindhet. På grunn av kombinasjonen av en syns- og hørselsnedsetting krever denne funksjonshemmingen spesialiserte og kompetent tjenestetilbud ... -
Synsrelaterte læringsutfordringer i grunnskolen. Hvordan ivaretas barn med lese- og skrivevansker og synsutfordringer i norsk skole? En scoping review
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Alle barn i norsk skole har rett på tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 5-6. Elever uten tilfredsstillende utbytte kan ha rett på spesialundervisning. Utredningen av barnets styrker og behov er særs viktig ... -
«Det er alltid catwalk ... uansett hvor du går» Foreldreperspektiv, delaktighet, følelser og reaksjoner når barnet deres lærer å bruke den hvite stokken
(Master thesis, 2022)For mange mennesker med nedsatt syn eller blindhet er den hvite stokken en av de viktigste ressursene for å kunne leve et selvstendig liv, hvor de kan mobilisere og orientere seg i omgivelsene. Dette er ikke minst viktig ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ...