Små barn med blindhet i et digitalt univers : forventninger, utfordringer og muligheter
Abstract
Denne studien har sett nærmere på hvilke forventninger, utfordringer og muligheter
foreldre og synspedagoger har til digitale verktøy for små barn med blindhet. Med små
barn er det i denne studien snakk om barn mellom 0 og seks år.
Bakgrunnen for å gjøre denne undersøkelsen er at vi lever i et samfunn som i stadig
større grad digitaliseres, flere og flere barn gjør seg digitale erfaringer allerede første
leveår. Forventninger om digital kompetanse gjør seg i stadig større grad gjeldende i
barnets første skoleår. Fra mitt ståsted som synspedagog har jeg lenge vært nysgjerrig
på om små barn med blindhet gjør seg digitale erfaringer til samme tid som seende
små barn. Eller er det slik at de tilhører en gruppe barn som ikke har tilgang til det
digitale univers? Dersom det er slik må vi være klar over hvilke konsekvenser det kan
ha for barnet, og vi må også se på hvilke muligheter teknologien tilbyr barna.
Det er foretatt intervjuer av tre foreldrepar og tre fagpersoner (pedagoger) i denne
studien. Alle foreldrene hadde barn med blindhet i alderen 0-3 år, mens fagpersonene
alle hadde erfaring med barn med grov synssvekkelse eller blindhet i førskolealder.
Studien viste at informantene mente at erfaring med av digitale verktøy var et viktig
område for små barn med blindhet. De ønsket at barna skulle få mulighet til å gjøre
seg digitale erfaringer før de starter på skolen. Foreldrene hadde forventninger til
fagpersoners kompetanse på området. De hadde samtidig stor forståelse for at dette
er et område som det foreløpig er begrenset kunnskap og kompetanse på, og at det
finnes få sikre svar på hva som fungerer for det enkelte barn. Informantene hadde stor
tro på at teknologi ville spille en viktig rolle for barnet på veien inn i ungdoms- og
voksenlivet. Det er særlig i kommunikasjon på sosiale medier de tenker at barn med
blindhet vil kunne oppleve en enklere hverdag. Både fordi denne
kommunikasjonsformen gjør det enklere å ha jevnlig kontakt med andre barn med
blindhet, og for å holde kontakt med seende venner.