Browsing Master i økonomi og ledelse / siviløkonom by Title
Now showing items 184-203 of 328
-
Kundelønnsomhetsanalyser i telekommunikasjonsnæringen i Norge – en kvantitativ studie av bruksgrad og nytteverdi
(Master thesis, 2023)Som konkurranseintensiteten har økt i nyere tid, har også behovet for mer presise estimeringsmetoder økt. Virksomheter etterstreber dette gjennom kunderelaterte strategier og kundelønnsomhetsanalyser. Selv om dette er ... -
Kundereisen – veien til den optimale kundeopplevelsen : En kvalitativ studie om hvordan Markedspartner kan skape en optimal kundeopplevelse for sine eksisterende og nye potensielle kunder
(Master thesis, 2020)Hensikt – Hensikten med denne oppgaven er å gi ny innsikt ved å presentere forslag til hva Markedspartner kan gjøre for å eliminere friksjon i kundereisen, og hva som er hensiktsmessig å fortsette med i fremtiden for å ... -
Kunnskapsdeling i bedrifter : Et bidrag til økt jobbytelse?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven fokuserer på et svært interessant tema innen kompetanseutvikling, som er kunnskapsdeling. Oppgaven startet med et ønske om å undersøke hva som bidrar til at ansatte i bedrifter deler kunnskap med ... -
Kunstig intelligens i økonomi og ledelse : En kvalitativ studie om hvordan den fjerde industrielle revolusjon, gjennom kunstig intelligens, er med på å endre norsk næringsliv
(Master thesis, 2018)Den fjerde industrielle revolusjon har startet sitt inntog i det norske næringslivet og man begynner å se konturene av den endringen som er i ferd med å skje. På bakgrunn av dette valgte jeg følgende problemstilling: Hvordan ... -
Kvalitet på samarbeid mellom leverandør og kunde. Hvordan kan det forbedres?
(Master thesis, 2015)Bakgrunnen for denne studien er at ledelsen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) Teknisk avdeling mener at kvaliteten på samarbeidet med Hærstaben i en prosjektidéfase ikke er optimal. FLO har ansvaret for alt materiell ... -
Kvalitetsgap og betalingsvillighet for private- og nasjonale merkevarer
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg teori om kjedenes egne merkevarer og produsentenes merkevarer. Studien vil omhandle forbrukeratferd og merkevarer innenfor sport og fritidsmarkedet. Det oppfattes å være lite forsket på nasjonale- ... -
Lean and Knowledge Management in Product Development
(Master thesis, 2016)We conducted a literature review during the spring of 2015, based on our interest regarding Lean and Knowledge Management. As Knowledge Management and especially Lean is more commonly utilized in manufacturing, we wanted ... -
Lean hos norske bønder; Erfaringer og utfordringer ved implementering
(Master thesis, 2021)Lean er et konsept som de siste årene har blitt et svært dagsaktuelt tema i næringslivet. Bedrifter fra både offentlig og privat sektor har implementert metodikken, eller har adoptert deler av den. I 2014 ble det startet ... -
Lean i Norge: Trender knyttet til utbredelse og bruk i perioden 2015-2022
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen tar for seg utbredelsen av styringsverktøyet Lean blant norske selskaper på tvers av geografiske områder, størrelser og industrier. Prinsippene for Lean stammer opprinnelig fra arbeidet på Toyota-fabrikker ... -
Lean i norske bedrifter
(Master thesis, 2014)Bakgrunnen for denne studien har vært å undersøke hvordan bedrifter går frem for å implementere lean, hvordan implementeringsprosessen har vært, hvilke utfordringer bedriftene har møtt og hvilke erfaringer de sitter igjen ... -
Lean i norske kommuner : En undersøkelse om utbredelse av Lean i norske kommuner
(Master thesis, 2017)Denne studien omhandler en undersøkelse vedrørende utbredelsen av Lean i norske kommuner, hensikten med undersøkelsen er å kunne sammenstille en univariat oppstilling av frekvenser og prosentandeler. Det ble av (Dolva, ... -
Lean's impact on innovation processes : Qualitative study examining the influence Lean has on innovation processes and if this influence is dependent on the value creation logic
(Master thesis, 2015)Purpose: The purpose of this study is to investigate the influence Lean has on innovation processes and if this influence is dependent on the value creation logic of the enterprise. Theoretical framework: The theoretical ... -
Ledelse og kunstig intelligens: Lederes holdninger og oppfatninger til bruk av teknologien
(Master thesis, 2020)Kunstig intelligens og maskinlæring blir rangert som de to mest disruptive teknologiene for næringslivet i fremtiden. Kunstig intelligens vil ha stor betydning for mange bransjer i årene som kommer, og det fremgår tydelig ... -
Ledelse og resultater i offentlig virksomhet. Et eksempel fra høgskolesektoren
(Master thesis, 2009)Oppgaven legger selvbestemmelsesteorien (SDT) til grunn for en vurdering av ledernes arbeid for å utvikle motiverte medarbeidere. I følge SDT er tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behov for autonomi, ... -
Ledelse, motivasjon og jobbutfall : En blandet studie av sammenhengen mellom bruken av transformasjonsledelse og ulike former for jobbutfall som turnoverintensjon, prestasjon, prestasjonsunngåelse og hjelpende adferd.
(Master thesis, 2018)Ledelse er i dag et begrep som forstås på mange ulike måter av mange ulike mennesker, og det har stadig vært vanskelig å konkretisere forståelsen og dynamikken gjerne knyttet til ledelsespraksis. Ofte er dette begreper som ... -
Ledelsens innvirkning på motivasjon og arbeidsmiljø : en kvantitativ studie i Tronrud Gruppen AS
(Master thesis, 2013)Avhandlingen er et kvantitativt rettet forskningsstudie gjennomført i tråd med etiske retningslinjer innenfor jus, humaniora og samfunnsvitenskap hvorav Tronrud Gruppen Konsern AS inngår som samarbeidspartner. Tema er ... -
Ledelsesstrategier for jobbmotivering av ansatte som jobber fra hybridkontorer
(Master thesis, 2023)En rask kommunikasjons- og informasjonsteknologi, økt globalisering og fleksible samarbeidsformer har resultert til store endringer i næringslivet. Omfanget av digitaliserte forretningsmodeller og arbeidsprosesser økt ... -
Ledere og kunnskap i oppkjøpsprosesser
(Master thesis, 2022)Vi lever utvilsomt i en tid som kjennetegnes ved stor økonomisk vekst og oppkjøp har blitt et viktig strategisk verktøy i forretningssammenheng, implementert av tusenvis av selskaper verden over. Denne studien undersøker ... -
Lederskifte - Onboarding av nyansatte ledere i norske bedrifte
(Master thesis, 2017)Forskningsområde: Denne oppgaven søker å bidra med en dypere forståelse av fenomenet onboarding, og forhåpentligvis bidra med ny innsikt på området samt stimulere til nye problemstillinger til videre forskning. I Norge ... -
Lidenskap og affektiv forpliktelse blant profesjonelle fotballspillere : En kvantitativ studie fra den norske Eliteserien i fotball
(Master thesis, 2017)Formål og teoretisk utgangspunkt Etter en omfattende litteraturgjennomgang i temaer som motivasjon, lidenskap og jobbtilfredshet ble avgrensninger og valg for oppgaven gjort. Med utgangspunkt i Self- Determination Theory ...