Ledere og kunnskap i oppkjøpsprosesser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003217Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Vi lever utvilsomt i en tid som kjennetegnes ved stor økonomisk vekst og oppkjøp har blitt et viktig strategisk verktøy i forretningssammenheng, implementert av tusenvis av selskaper verden over. Denne studien undersøker hvordan bedriftsledere kan påvirke oppkjøpsprosessen. Studien belyser betydningen av kunnskap og hvordan ledere kan bruke kunnskapen for å sikre den ønskede verdien fra oppkjøpet.
Mine funn viser at bedriftslederne kan påvirke utfallet av et oppkjøp. Men graden vil avhenge av eierstrukturen. Videre viser studien at både taus og eksplisitt kunnskap er viktig i oppkjøpsprosessen, men like viktig er evnen til å reflektere og tilegne seg forståelse. Ledere kan bidra sikre det ønskede utfallet av et oppkjøp ved å ta beslutninger basert rett informasjon til rett tid ved å investere i kunnskapsledelse. We undoubtedly live in a time that is characterized by great economic growth and acquisitions have become an important strategic tool in the business context, implemented by thousands of companies worldwide. This study examines how managers can influence the acquisition process. It sheds light on the importance of knowledge and how managers can use knowledge to help ensure the desired value from the acquisition.
My research findings show that managers can influence the outcome of an acquisition. But the degree will depend on the ownership structure. Furthermore, the study shows that both tacit and explicit knowledge is important in the acquisition process, but equally important is the ability to reflect and acquire understanding. Managers can help ensure the desired outcome of an acquisition by making decisions based on the right information at the right time by investing in knowledge management.