Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på tittel
Viser treff 130-149 av 328
-
Hvitvasking og kryptovaluta
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å få innsikt i hva hvitvasking er. Vi har sett på kryptovalutamarkedet og dets funksjoner, og sett det opp mot dagens økonomiske system og hvitvaskingsloven fra 2018. Hvitvasking er et ... -
Hvor er ledelsen når virksomheter endrer?
(Master thesis, 2020)De fleste bransjer har allerede erfart eller erfarer en eller flere digitale endringer. Målet med digitale endringer er å oppnå digital modenhet samt endringsvillighet til å endre dypt forankrede prosesser. Som en konsekvens ... -
Hvordan bilindustrien i Norge bruker digital kompetanse?
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for studien: En av de store utfordringene og vanskelighetene norsk bilindustri står overfor, er fremveksten av digitale ferdigheter som nøkkelkomponent i den fremtidige utviklingen av sektoren. Opplæring og ... -
Hvordan endring og nyskapning i en bedrift påvirker ansattes motivasjon og innovasjonsevne
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg en problemstilling hvor vi ser på hvordan endring og nyskapning i en bedrift påvirker de ansattes motivasjon og innovasjonsevne. For å kunne svare på dette har vi sett på relevant teori som ... -
Hvordan er insentivsystemer knyttet til målstyringsverktøy og hvor hensiktsmessig er slike koblinger med hensyn til motivasjon? : En studie av den norske sparebankbransjen
(Master thesis, 2018)Budsjett og balansert målstyring er to velkjente styringsverktøy i dagens virksomheter. Det tradisjonelle budsjettet har hovedsakelig et finansielt fokus, mens balansert målstyring er et verktøy som skal favne om hele ... -
Hvordan kan bedrifter oppnå høy produkt- og innovasjonsytelse i dynamiske markeder?
(Master thesis, 2013)Resultatene av studien viser at markedsorientering har en direkte positiv effekt på produkt‐ og innovasjonsytelsen. Det samme har produktutviklingskapabiliteter. Samtidig får ikke studien støtte for en positiv interaksjonseffekt ... -
Hvordan kan ulike utforminger av budskap påvirke salg online?
(Master thesis, 2020)Markedsførere kriger om forbrukere sin oppmerksomhet, og utarbeider stadig nye overtalelsesmetoder for å utkonkurrere hverandre. Den tradisjonelle markedsføringen anses som lite fremtidsrettet, og forskningslitteraturen ... -
Hvordan lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing?
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen fokuserer vi på hva som skal til for å lykkes med den initiale fasen av en markedsutvidelsesbasert ekspansjonsstrategi med teknologikonseptet Cloud Computing. Oppgaven tar for seg helsesektoren, der ... -
Hvordan overleve merkekriser - Forbrukeres preferanser og merkeeiers ansvar om kaffemerker
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen tar for seg teorier om hvordan merkekjennskap, krisehåndtering og krisestørrelse ved merkekriser har en påvirkningskraft på merkeliking. I avhandlingen bruker vi merkeliking som avhengig variabel, som ... -
Hvordan påvirker formelle kompetansehevende tiltak arbeidstakers subjektive velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse på arbeidsplassen, og i hvilken grad fungerer behovet for kompetanse som en mediator på dette forholdet?
(Master thesis, 2013)På bakgrunn av et ønske om å gjennomføre denne studien på en troverdig måte, gjennomfører vi innledningsvis åtte regresjonsforutsetninger som er utviklet av Berry (1993). Tilfredsstillelse av disse regresjonsforutsetningene ... -
Hvordan påvirker nyheter publisert i mediene aksjekurser i Norge
(Master thesis, 2019)Meningen med denne studien er å utforske hvordan aksjekursene blir påvirket av positive og negative nyheter og om dette er avhengig av bedriftens størrelse i markedsverdi. Jeg har samlet data fra 12 store norske selskaper ... -
Hvordan påvirker opportunisme kontraktuelle forretningsrelasjoner? : Et komparativt casestudie
(Master thesis, 2012)Vi observerer i mediebildet at det forekommer ulike former for overtramp mellom forretningsrelasjoner, men sliter med å finne forklaring på hvordan disse overtrampene påvirker relasjonen. Da dette er et komplekst, men ... -
Hvordan rekruttere flere kvinner inn i STI-sektoren?
(Master thesis, 2022)Vi har valgt som tema for vår masteravhandling; Hvorfor det ikke rekrutteres flere kvinner inn i STI-sektoren i Norge. Vi har sett på tidligere og aktuell forskning på dette området og konkludert med at dette er en høyaktuell ... -
"Hvordan varierer viktigheten av tro og holdninger på tvers av produkter med lav og høy involvering"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg tatt for seg om hva motiverer studenter til å kjøpe MacBook og hvilken effekt har grad av involvering som varierer viktigheten av deres tro og holdning. Hvordan varierer viktigheten av tro og ... -
Hvorfor er forbrukere skeptiske til grønn markedsføring? : En kvalitativ studie av forbrukerholdninger
(Master thesis, 2019)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvorfor forbrukere er skeptiske til grønn markedsføring. Temaet er svært dagsaktuelt, noe som kan anses å styrke studiens relevans. Tidligere studier har undersøkt ... -
Hvorfor er innovasjonsnivået så lavt hos virksomheter i bygg og anleggsbransjen?
(Master thesis, 2020)Bygg og anleggsbransjen blir ofte omtalt som en bransje hvor aktørene er svært konservative. Forskning og statistikk viser også at det er den bransjen som er svakest når det kommer til innovasjonsaktivitet (SSB, 2019). ... -
Hvorfor velger kunder å handle på store netthandelsplattformer fremfor i tradisjonelle nettbutikker?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har hatt som formål å kartlegge hvilke faktorer som påvirker en kundes patronasje ved netthandel. Patronasje er definert som intensjon om valg, positiv omtale og ønske gjenvalg av en netthandelstilbyder. ... -
Ikke-kvalitetskostnader : Kategorisering og bruk i norsk subsea industri
(Master thesis, 2015)Ikke-kvalitetskostnader hos bedrifter i subsea industrien er nå et mer aktuelt tema enn noen gang tidligere. Dette er kostnader som oppstår som følge av avvik og manglende kvalitet, og som ville forsvunnet dersom systemer, ... -
Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon på internett : Hvordan oppfatter potensielle e-kunder den ikke-monetære prisen i nettbutikker i en B2C-sammenheng og hvordan påvirker den deres kjøpsintensjon?
(Master thesis, 2014)Ikke-monetær pris og kjøpsintensjon er to viktige begrep innen forskningen, men det likevel få studier som knytter disse to begrepene sammen i en online kontekst. Internett har forandret mange av de tradisjonelle måtene ...