• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan ulike utforminger av budskap påvirke salg online?

Stedje, Heidi Raae; Bekken, Hanne Halvorsen
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Master2020Stedje (7.067Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2679553
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i økonomi og administrasjon / siviløkonom [225]
Abstract
Markedsførere kriger om forbrukere sin oppmerksomhet, og utarbeider stadig nye overtalelsesmetoder for å utkonkurrere hverandre. Den tradisjonelle markedsføringen anses som lite fremtidsrettet, og forskningslitteraturen viser at den nye kommunikasjonskanalen for markedsføring er internett, hvorav online salg er et segment i stadig vekst (Wright et al.,

2010, s. 74). En økning i online salg kan forekomme ved bruken av digital markedsføring og ulike utforminger av budskap.

Budskap kan utformes ved bruk av overtalelsesprinsippene til Cialdini (2001). Prinsippene danner et overblikk over ulike påvirkningsfaktorer en forbruker står overfor daglig, og som fremkommer blant annet gjennom reklame eksponeringer på internett (Cialdini, 2001).

Dagens forbrukere blir eksponert for enormt mange digitale sanseinntrykk. Evnen til å overtale forbrukeren og skille seg ut i mengden av aktører kan være enda viktigere enn før. Ifølge Cialdini (2001) styrkes evnen til å overtale ved bruk av grunnleggende prinsipper som kan undervises, læres og anvendes (Cialdini, 2001, s.74). Tidligere forskning viser at implementeringen av knapphet, autoritet og sosiale bevis kan ha en positiv effekt på sannsynligheten for kjøp (Kaptein & Eckles, 2012). Hovedantakelsen i denne studien er å undersøke hvorvidt prinsippene har en innvirkning på online salg. På bakgrunn av dette ble det utarbeidet en forskningsmodell som viser årsakssammenhengene mellom de valgte prinsippene og online salg.

For å undersøke årsakssammenhengene ble det benyttet en kvantitativ forskningsstrategi og et eksperimentelt design. Det ble utarbeidet en digital spørreundersøkelse, med 216 respondenter som ønsket å delta i undersøkelsen. Det endelige utvalget ble derimot 151 grunnet feilaktige svar på kontrollspørsmålene. Resultatet fra undersøkelsen viste at en fikk støtte for alle hypotesene, men at sosiale bevis hadde størst innvirkning på online salg. Avslutningsvis avdekket studien at prinsippet sosiale bevis i en reiselivskontekst viser seg å ha størst effekt for økning i online salg. En bemerker at teorien danner grunnlag fra innlevert forprosjekt 31. januar 2020.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the Author(s)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit