Browsing Master i økonomi og ledelse / siviløkonom by Title
Now showing items 201-220 of 328
-
Ledere og kunnskap i oppkjøpsprosesser
(Master thesis, 2022)Vi lever utvilsomt i en tid som kjennetegnes ved stor økonomisk vekst og oppkjøp har blitt et viktig strategisk verktøy i forretningssammenheng, implementert av tusenvis av selskaper verden over. Denne studien undersøker ... -
Lederskifte - Onboarding av nyansatte ledere i norske bedrifte
(Master thesis, 2017)Forskningsområde: Denne oppgaven søker å bidra med en dypere forståelse av fenomenet onboarding, og forhåpentligvis bidra med ny innsikt på området samt stimulere til nye problemstillinger til videre forskning. I Norge ... -
Lidenskap og affektiv forpliktelse blant profesjonelle fotballspillere : En kvantitativ studie fra den norske Eliteserien i fotball
(Master thesis, 2017)Formål og teoretisk utgangspunkt Etter en omfattende litteraturgjennomgang i temaer som motivasjon, lidenskap og jobbtilfredshet ble avgrensninger og valg for oppgaven gjort. Med utgangspunkt i Self- Determination Theory ... -
Likviditetsstyring : En casestudie av hvordan finanskrisen i 2008 påvirket likviditetsstyringen i norske selskaper
(Master thesis, 2016)«Stability leads to instability. The more stable things become and the longer things are stable, the more unstable they will be when the crisis hits» - Hyman Minsky, 1982. Lite visste Hyman Minsky at hans modell for ... -
Livet etter oljen; en studie om faktorer som kan bidra til å fremme innovasjon i Norge
(Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen vil vise til tidligere innovasjonsteori innenfor hvordan innovasjon skapes, og hvordan vi kan opprettholde en god innovasjonskultur. Vi vil se på hvordan tidligere innovasjonsteori kombinert med ... -
Lykkelig uvitende: forbrukeres holdninger til personalisert markedsføring
(Master thesis, 2021)Denne mastergradsavhandlingen ser på forbrukeres holdninger til personalisert markedsføring i form av deres handlinger, følelser og kunnskap knyttet til temaet. Tidligere forskning har studert forbrukeres holdninger ... -
Læring og kunnskapsoverføring i organisasjoner med mye taus kunnskap
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven er utført som en del av mastergradstudiet i industriell økonomi med sidetittel siviløkonom på Høgskolen i Sørøst-Norge. Arbeidet i studien er gjennomført med hjelp fra to av Husum Gruppen sine Sport 1 butikker ... -
Læring på tvers av organisasjoner i den industrielle verdikjeden : En empirisk studie av den lærende leverandørkjede tilknyttet Kongsbergindustrien
(Master thesis, 2013)Studien er kvantitativ og undersøkelsen ble utført ved hjelp av en elektronisk spørreundersøkelse. Etter avtale med blant annet Norwegian Centres of Expertise – Systems Engineering (NCE-SE) og Subsea Valley, i tillegg til ... -
Lønn, ledelse og motivasjon hos ansatte i organisatoriske arbeidsmiljø
(Master thesis, 2022)Formålet med denne avhandlingen er å tilnærme seg kunnskap om sammenhengen mellom arbeidsmotivasjon, lønn, lederstil, behovstilfredshet og behovsfrustrasjon i organisatoriske arbeidsmiljø. Studiet er basert på selvbestem ... -
Lønn, motivasjon og turnoverintensjon : En kvantitativ studie sett i lys av selvbestemmelsesteorien.
(Master thesis, 2019)Formålet med avhandlingen er å bidra til økt forståelse når det kommer til sammenhengen mellom ulike lønnstyper og turnoverintensjonen, sett i lys av selvbestemmelsesteorien. Herunder vil vi fokusere på menneskets tre ... -
Lønnskostnaders effekt på sportslige prestasjoner : en analyse av norsk og svensk fotball
(Master thesis, 2015)Fotball er en idrett som har en stor plass i manges hjerter, og har etter hvert blitt en av de største idrettene i verden. Idretten har utviklet seg fra å være en hobby til å bli en profittsøkende business, og flere ... -
Lønnstilfredshet, rettferdighet og arbeidsmotivasjon i et selvbestemmelsesperspektiv : en kvantitativ studie i seks norske banker
(Master thesis, 2012)Formålet med avhandlingen er å undersøke sammenhenger knyttet til motivasjon i arbeidslivet gjennom empiri. Arbeidsmotivasjon er et interessant område innenfor forskningen og i det praktiske liv. Særlig med tanke på at de ... -
Makt i distribusjonskanaler : Effekter av samarbeidsformer og bruk av påvirkningsstrategier på bedriftens tilfredshet
(Master thesis, 2014)Makt i distribusjonskanaler er et omdiskutert tema både i forskningssammenheng og i media. Aktører i distribusjonskanaler benytter ulike former på makt og påvirkningsstrategier for å påvirke tilknyttede kanalmedlemmer. ... -
Markedsorientering og informasjonskvalitet : på veien til ytelse
(Master thesis, 2010)Studiens problemstilling bygget på hvorvidt markedsorientering kunne ha en positiv effekt på data/informasjonskvaliteten i en organisasjon, en relasjon som tidligere har vært relativt lite belyst i litteraturen, og også ... -
Mediedekning av profilerte investorer og effekten på aksjemarkedet
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen retter fokus mot samspillet mellom aksjemarkedet, profilerte investorer og media, og hvordan markedet reagerer på nyhetene som publiseres. Det er gjennomført en begivenhetsstudie av nyhetspubliseringer ... -
Merker i krise : Effektene av ansvar og kjennskap på forbrukernes holdning
(Master thesis, 2014)Denne avhandlingen fokuserer på merker i krise, sett fra et forbrukerperspektiv. Vi undersøker effekter av produktkrise på forbrukernes holdning til merke, produktkategori og substitutter, avhengig av merkets grad av ansvar ... -
Merker i krise : effekter av krisehåndtering
(Master thesis, 2010)Problemstillingene for denne studien er ”effektene av ulike grader av proaktiv håndtering på konsumentenes oppfattelse av krise og merke” og ”effektene av krisehåndtering kontra ingen håndtering på konsumentenes oppfattelse ... -
Merker i krise: En kvantitativ studie som undersøker effekten av reklameappeller på merkeholdning, kjøpsintensjon og forbrukerresistans ved tre ulike produktkriser
(Master thesis, 2022)Valgt tema for denne masteravhandlingen er merker i kriser. På bakgrunn av grundig revidering av litteratur har det kommet til min kunnskap at kun et fåtall har tatt for seg effekten reklame har, men med utgangspunkt i ... -
Mot større forståelse av vellykket implementering av Lean i Norge: nasjonalkultur, organisasjonskultur og norsk samarbeidsmodell
(Master thesis, 2021)Lean er et Japan-inspirert ledelseskonsept som opprinnelig har blitt knyttet til bilindustri og en spesifikk bedrift, nemlig Toyota, og har derfra blitt spredt globalt. Womack og Jones (1996) argumenterer for at Lean-konsept ... -
Motivasjon i arbeidslivet
(Master thesis, 2022)Motivasjon har lenge vært et diskutert tema i arbeidssammenheng. Gjennom denne oppgaven blir sammenhengen mellom lønn, lederstil, repetitive oppgaver og ansiennitet målt for å si noe om arbeidsmotivasjon og jobbengasjement. ...