Mediedekning av profilerte investorer og effekten på aksjemarkedet
Abstract
Denne masteravhandlingen retter fokus mot samspillet mellom aksjemarkedet, profilerte investorer og media, og hvordan markedet reagerer på nyhetene som publiseres. Det er gjennomført en begivenhetsstudie av nyhetspubliseringer om 25 utvalgte profilerte investorer i perioden 01.07.22 – 31.12.22. Markedsreaksjonen måles ved å undersøke om det oppstår unormale avkastninger i tiden etter nyheten er publisert. Sentrale funn i studien viser at nyheter om profilerte investorer gir en generell reaksjon i markedet i dagene etter publisering. Studien avdekket at effekten av nyhetene viste en lengre effekt i en periode etter publisering, og at reaksjonen i markedet var mer signifikant i aksjer som opplevde nyheter om de mest profilerte investorene i studien. Resultatene bidrar til en ytterligere forståelse av dynamikken rundt bevegelsene i aksjemarkedet, og ser dette blant annet i lys av markedets underreaksjon, flokkmentalitet og bekreftelsesfellen. This master's thesis focuses on the interaction between the stock market, high-profile investors, and the media, and how the market responds to the news that is published. An event study of news publications about 25 selected high-profile investors during the period from 01.07.22 to 31.12.22 has been conducted. The market reaction is measured by examining whether there are abnormal returns in the time after the news is published. Key findings in the study show that news about high-profile investors generally causes a reaction in the market in the days following publication. The study revealed that the effect of the news had a longer impact in a period after the publication, and that the market reaction was more significant in stocks that experienced news about the most high-profile investors in the study. The results contribute to a further understanding of the dynamics around the movements in the stock market, and see this in light of the market's underreaction, herd mentality, and confirmation bias.