Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 12-31 of 233
-
Atferdsanalysens rolle og relevans i dagens pedagogikk - Å lede og å påvirke et barn
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien er å finne ut hva eksperter og fagfolk innenfor ulike felt som jobber med barn og unge mener om atferdsanalysens relevans i dagens pedagogikk. Både i forståelsen av og tilnærmingen til barn og unges ... -
Autisme i skolen : kommuners praksis og et forsvarlig opplæringstilbud
(Master thesis, 2013) -
Autoritet i danningen - spenningen mellom grense- og frisetting
(Master thesis, 2021)Autoriteten står for fall! I dagens sen-moderne verden, virker det som at man i stadig større grad vektlegger vulgære og ensidige utgaver av frihetsidealer som selvrealisering, behovstilpasning og tilrettelegging etter ... -
Avdekking av språkforstyrrelser hos flerspråklige barn i barnehagealder
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Antallet flerspråklige barn i norske barnehage har økt betydelig, og i 2018 gikk det 50 900 flerspråklige barn i norske barnehager, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet (2019). Selv om forekomsten av ... -
Avdekking av vold og seksuelle overgrep mot førskolebarn. Med fokus på tilrettelegging i avhørssituasjonen
(Master thesis, 2020)Studien omhandler avhør av barn i førskolealder og hvordan det tilrettelegges for at disse yngste barna skal kunne åpne seg og fortelle i avhør om vold og seksuelle overgrep, ved slik mistanke. Ulike faktorer som kan bidra ... -
Balansekunst : Skolelederrollen og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår skoleleder prinsippet om tilpasset opplæring og sin rolle når det gjelder implementeringen av prinsippet i praksis? Jeg stiller følgende forskningsspørsmål: - ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Barnehagekvalitet og pedagogisk analyse
(Master thesis, 2024)Nyere forskning indikerer at kvaliteten i den norske barnehagesektoren varierer og generelt er lavere enn forventet. Samtidig tilbringer flertallet av norske barn en stor del av de første leveårene sine i barnehagen, og ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ... -
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barnets stemme i tverretatlig samarbeid
(Master thesis, 2022)Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ... -
Barns medvirkning i overgangen fra barnehage til skole og SFO
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse utført gjennom semistrukturerte intervju. Informantene består av en barnehagelærer, en SFO-leder og en lærer, i tillegg til et barn i førsteklasse. Undersøkelsen har en ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ... -
Barns selvregulering.
(Master thesis, 2018)Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være ... -
Begynneropplæring i lesing og skriving: En studie om læreres tilrettelegging i begynneropplæringen for elever som har, eller står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2020)Lese- og skriveferdigheter er viktige ferdigheter som eleven må tilegne seg og beherske i dagens samfunn. Svake lese- og skriveferdigheter kan få store konsekvenser for elevene senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Begynneropplæringen og pedagogiske tilnærminger
(Master thesis, 2023)Psykiske plager blant barn og unge, skolevegring og tidlig skolestart er et tema som har vært, og fremdeles er, et mye omdiskutert tema både i ulike faggrupper, og i mediene i dag. Utdanningssystemet og skolen er bare en ... -
Betydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen for matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en litteraturgjennomgang som tar for seg forskning om tidlig innsats i forebygging av matematikkvansker hos barn. Tittelen er «Betydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen ... -
Betydningen av en god relasjon til lærer for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Atferdsvansker er, ved siden av lærevansker, en av de største utfordringene i dagens skole (Ogden, 2022). Kunnskap om atferdsvansker, samt hvordan lærere kan håndtere disse elevene på en god måte er derfor avgjørende. ...