Barnehagelærere med masterutdanning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766293Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [203]
Sammendrag
I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse kan bidra med på avdelingen i barnehagen?»
Oppgaven er en kvalitativ casestudie hvor det er gjennomført individuelle semistrukturerte intervju med fem informanter. Informantene er barnehageeiere i kommunal sektor hvor deres tittel er kommunalsjef. Funnene i oppgaven blir diskutert opp mot relevant lovverk, litteratur og tidligere forskning hvor litteraturen og tidligere forskning omhandler i hovedsak ledelsesperspektiver, kunnskap og kompetanse, profesjonsrollen og kvalitet.
Funn tyder på at kunnskap og kompetanse i barnehagen er viktig og at barnehager bør bestå av barnehagelærere med masterkompetanse. Refleksjon er et sentralt element i flere funn og barnehageeiere mener at en mastergrad bidrar til økt refleksjon i arbeidet som blir utført. Videre synes det å være en tendens til at økt kompetanse gir økt kvalitet både i samspill med barn, men også gjennom veiledning av personalgruppen.
Barnehageeiere som har deltatt i oppgaven fremhever barnehagelærerens evne til å gjenkjenne forskning og klare å praktisere dette, barnehagelærerens analytiske kompetanse, samt evnen til å lede personalgruppen og barnegruppen med utgangspunkt i forskningsbasert teori. Dette mener barnehageeiere vil bidra til å skape en barnehagehverdag hvor barna møter et personal som arbeider med utgangspunkt i forskning, fremfor erfaringsbasert praksis.