Browsing Master i norskdidaktikk by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Now showing items 1-20 of 25
-
Baba brus og Klokke som gjør deg til hvem som helst.
(Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven analyserer vi 14 reklameplakater produsert av elever på 6. trinn. Reklametekstene består av bilde og verbaltekst, og defineres dermed som multimodale tekster. Etter 7. årstrinn er et av kompetansemålene ... -
Elevers møte med ironiske tekster i skolen - En studie av ironisk meningsskaping
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er en studie av ironisk meningsskaping. Den handler om hvordan ironi skjer, og om hva slags verktøy elever i den videregående skole trenger for å kunne forstå ironiske tekster. Forståelse for ironi ses ... -
En helt vanlig dag på Facebook - En analyse av norske partilederes facebooksider
(Master thesis, 2017)I denne oppgava har jeg analysert de offentlige facebooksidene til åtte norske partiledere på en tilfeldig valgt dato. Facebooksidene består av bilder og verbaltekst og er en sammensatt eller multimodal tekst. Utspill fra ... -
En sosiolingvistisk undersøkelse av språktrekk og språkholdninger blant ungdom i Fredrikstad
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøkelse av Fredrikstad-ungdommens talemål. Oppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie av språktrekk og språkholdninger, og målet har vært å kartlegge i hvilken grad ... -
Froskeperspektiv på multimodalitet?
(Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne undersøkelsen er «Hva sier norskbøker for studieforberedende utdanningsprogram om multimodale tekster, hva sier de om bildet som modalitet og hva sier de om samspill mellom skriftlig verbaltekst ... -
Gjennom ungdommens øyne.
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens ... -
Hvem er norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ i dagens flerkulturelle klasserom?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava tar utgangspunkt i problemstillinga Hvem er det flerkulturelle norskfagets ‘vi’ og ‘dem’ slik de er uttrykt i norsklæreverka for VG1? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende kompetansemål for VG1 på ... -
Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om hvordan kunnskap om samisk språk, kultur og litteratur er inkludert eller eksludert i norskfaget på videregående skole. Undersøkelsen kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Analysen tar ... -
Indre og ytre forbindelser til litteratur.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker interart som begrep og som grunnlag for litteraturdidaktikk. Problemstillingen for oppgaven er todelt: Hvordan kan begrepet «interart» forstås? Og på hvilken måte kan det brukes i en ... -
Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ... -
Kritisk literacy i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ... -
Kritisk literacy i norskfaget.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ... -
Kunsten å skjønne tegninga - En studie av visuelle fortelleteknikker i et utvalg modernistiske bildebøker
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for oppgaven er visuell grammatikk og bildebokteori. Tradisjonelt blir det visuelle uttrykket i bildebøker vurdert i sin interaksjon med ikonotekstens bestanddeler, verbaltekst og mottaker, men i denne ... -
«Litteratur er liksom livet» - En kvalitativ undersøkelse av skjønnlitteraturens rolle i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Skjønnlitteraturens rolle i skolen har i den senere tid blitt et mye omdiskutert tema. Forskning viser at med den nye revideringen fra 2013 blir norskfaget sett på som et språk- og kommunikasjonsfag der elevens lese- og ... -
Makt på 280 tegn.
(Master thesis, 2019)I denne oppgava analyserer og sammenlikner jeg debatten i fire utvalgte debatt-tråder fra Twitter i uke 47 2018, og med utgangspunkt i emneknaggene likestilling, abortloven, klima og bompenger. Overordna har jeg en ... -
Med leser og tekst i fokus.
(Master thesis, 2018)Forskning på elevers lesning av skjønnlitteratur de siste årene viser noen gjennomgående tendenser. Elevene leser mindre skjønnlitteratur, og de benytter seg helst av hverdagsspråket sitt i samtaler om litteratur (Molloy, ... -
Med Peer Gynt på vandring i litteraturdidaktikkens periferi.
(Master thesis, 2018) -
Nå når du sier det - samtale utvikler ny kunnskap; En kvalitativ undersøkelse av fem ungdommers forståelse av fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise
(Master thesis, 2017)Denne studien dreier seg om hvordan ungdom forstår fiksjon og iscenesettelse i virkelighetsrepresentasjoner som SKAM, Paradise Hotel og bloggen Sophie Elise. Innsikten og kunnskapen som kommer frem i studien er et bidrag ... -
”Når vi ikkje lenger har nokon til å minne oss på kven vi er, går vi i oppløysing og blir borte” - Om identitet og selvfremstilling i Carl Frode Tillers Innsirkling
(Master thesis, 2017)Tema for denne masteroppgaven er identitet og identitetsutvikling. I denne masteroppgaven gjennomfører jeg en tematisk, litterær analyse av Carl Frode Tillers roman Innsirkling (2007). Hensikten er å undersøke hvilke ... -
«Så jeg vil ikke egentlig kalle det en sakprosatekst» - Fire elevers evne til kritisk literacy i forståelsen av en antisemittisk tekst fra den historiske delen av LNUs sakprosakanon
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever viser kritisk literacy i forståelsen av en historisk saktekst, og hvilke utfordringer de har. Vi opererer i dag med et utvidet sakprosabegrep, hvor mange tekster i denne ...