Gjennom ungdommens øyne.
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka
"Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og
av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens teorigrunnlag er i
hovedsak sosialsemiotisk teori representert ved Painter, Martin og Unsworth (2013),
supplert med arbeid av Anders Björkvall (2009) og David Machin (2007). I tillegg har
jeg latt meg inspirere av Wolfgang Isers resepsjonsteori, og Umberto Ecos
litteratursemiotikk, særlig gjennom boka "Seks turer i fortellingenes skoger" (1994).
Denne masteroppgaven søker å finne svar på to forskningsspørsmål. Dermed deles
oppgaven inn i en del A og en del B. I del A er hensikten å finne svar på spørsmålet: (1)
Hvordan skapes mening gjennom bilde og verbaltekst i bildeboka "Håret til mamma" av
Gro Dahle og Svein Nyhus? Dermed gjøres en mulig tolkning av bildeboka for å finne
svar på dette. Fordi et analysearbeid baserer seg på tolkning, benyttes også teori fra
Hans-Georg Gadamers hermeneutikk. I oppgavens del B lyder forskningsspørsmålet
som følger: (2) Hvordan tolker ungdomsskoleelever bildeboka "Håret til mamma" av Gro
Dahle og Svein Nyhus? For å finne svar her vil bildeboka presenteres for to klasser på
8.trinn som skal forsøke seg på å gjøre tolkninger, etter å ha lært om multimodale
tekster.
Motivasjonen og bakgrunnen for masteroppgaven har vært min interesse for hvordan en
tekst får mening basert på hvem leser er, samt min iboende nysgjerrighet rundt hvordan
ungdomsskoleelever tolker bildebøker.
Resultatet av mitt arbeid viser at bildeboka har et stort tolkningspotensial. Elevene og
jeg har tolkninger som er både like og ulike, og elevene tolker ulikt seg i mellom. Som
Iser sier, møter vi teksten både med noen felles kulturelle rammer, men også med ulike
leseerfaringer og ulike livserfaringer.