• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i norskdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gjennom ungdommens øyne.

Eken, Hege Cecilie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave2019HegeCecilieEken.pdf (6.517Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2641989
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i norskdidaktikk [69]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka

"Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og

av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens teorigrunnlag er i

hovedsak sosialsemiotisk teori representert ved Painter, Martin og Unsworth (2013),

supplert med arbeid av Anders Björkvall (2009) og David Machin (2007). I tillegg har

jeg latt meg inspirere av Wolfgang Isers resepsjonsteori, og Umberto Ecos

litteratursemiotikk, særlig gjennom boka "Seks turer i fortellingenes skoger" (1994).

Denne masteroppgaven søker å finne svar på to forskningsspørsmål. Dermed deles

oppgaven inn i en del A og en del B. I del A er hensikten å finne svar på spørsmålet: (1)

Hvordan skapes mening gjennom bilde og verbaltekst i bildeboka "Håret til mamma" av

Gro Dahle og Svein Nyhus? Dermed gjøres en mulig tolkning av bildeboka for å finne

svar på dette. Fordi et analysearbeid baserer seg på tolkning, benyttes også teori fra

Hans-Georg Gadamers hermeneutikk. I oppgavens del B lyder forskningsspørsmålet

som følger: (2) Hvordan tolker ungdomsskoleelever bildeboka "Håret til mamma" av Gro

Dahle og Svein Nyhus? For å finne svar her vil bildeboka presenteres for to klasser på

8.trinn som skal forsøke seg på å gjøre tolkninger, etter å ha lært om multimodale

tekster.

Motivasjonen og bakgrunnen for masteroppgaven har vært min interesse for hvordan en

tekst får mening basert på hvem leser er, samt min iboende nysgjerrighet rundt hvordan

ungdomsskoleelever tolker bildebøker.

Resultatet av mitt arbeid viser at bildeboka har et stort tolkningspotensial. Elevene og

jeg har tolkninger som er både like og ulike, og elevene tolker ulikt seg i mellom. Som

Iser sier, møter vi teksten både med noen felles kulturelle rammer, men også med ulike

leseerfaringer og ulike livserfaringer.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit