Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEken, Hege Cecilie
dc.date.accessioned2020-02-17T12:45:20Z
dc.date.available2020-02-17T12:45:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2641989
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke tolkningpotensialet i bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus, gjennom min egen tolkning av boka og av ungdomsskoleelevers tolkning av samme bok. Oppgavens teorigrunnlag er i hovedsak sosialsemiotisk teori representert ved Painter, Martin og Unsworth (2013), supplert med arbeid av Anders Björkvall (2009) og David Machin (2007). I tillegg har jeg latt meg inspirere av Wolfgang Isers resepsjonsteori, og Umberto Ecos litteratursemiotikk, særlig gjennom boka "Seks turer i fortellingenes skoger" (1994). Denne masteroppgaven søker å finne svar på to forskningsspørsmål. Dermed deles oppgaven inn i en del A og en del B. I del A er hensikten å finne svar på spørsmålet: (1) Hvordan skapes mening gjennom bilde og verbaltekst i bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus? Dermed gjøres en mulig tolkning av bildeboka for å finne svar på dette. Fordi et analysearbeid baserer seg på tolkning, benyttes også teori fra Hans-Georg Gadamers hermeneutikk. I oppgavens del B lyder forskningsspørsmålet som følger: (2) Hvordan tolker ungdomsskoleelever bildeboka "Håret til mamma" av Gro Dahle og Svein Nyhus? For å finne svar her vil bildeboka presenteres for to klasser på 8.trinn som skal forsøke seg på å gjøre tolkninger, etter å ha lært om multimodale tekster. Motivasjonen og bakgrunnen for masteroppgaven har vært min interesse for hvordan en tekst får mening basert på hvem leser er, samt min iboende nysgjerrighet rundt hvordan ungdomsskoleelever tolker bildebøker. Resultatet av mitt arbeid viser at bildeboka har et stort tolkningspotensial. Elevene og jeg har tolkninger som er både like og ulike, og elevene tolker ulikt seg i mellom. Som Iser sier, møter vi teksten både med noen felles kulturelle rammer, men også med ulike leseerfaringer og ulike livserfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectbildebøkeren_US
dc.titleGjennom ungdommens øyne.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber104en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel