Blar i Master i norskdidaktikk på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 70
-
Kritisk literacy i norskfaget.
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan kritisk literacy er framstilt i læreverk. Kritisk literacy er et aktuelt tema i gjeldende læreplan og i fagfornyelsen, og det er sentralt at elevene får opplæring i kritisk literacy ... -
Kritisk literacy i norskfaget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgava handler om hvordan lærere kan tilrettelegge undervisning som styrker ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk lesing. Kritisk tenking og refleksjon blir løfta fram som noe av det viktigste norske elever ... -
Hvordan fungerer vurderingssamtalen, og hvilke språklige ressurser bruker eksaminator og sensor for å ta over og beholde ordet i vurderingssamtalen? En samtaleanalyse av vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk.
(Master thesis, 2020)Mastergradsavhandlingen undersøker et utvalg vurderingssamtaler under muntlig eksamen i norsk i tredje klasse på videregående skole. Muntlig eksamen, både selve eksaminasjonen med fagsamtalen, og vurderingssamtalen mellom ... -
Det er typisk norsk å vite hva som er typisk norsk
(Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgava handler om konstruksjonen av norsk virkelighet i to multimodale tekster gitt til eksamen i norsk for minoritetsspråklige med kort botid i Norge, i videregående skole. Tekstene består av ... -
Redaktør i eget liv. En casestudie av fire VG3-elevers møte med en medietekst «med kritisk blikk».
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hva elever legger vekt på når de får lese en medietekst med lesebestillingen «les med kritisk blikk» og hvordan lærerstyrte spørsmål kan hjelpe dem å utvikle kritisk literacy. Elever i dag er ... -
Hvordan arbeider lærere for å fremme minoritetsspråklige elevers muntlige ferdigheter? En kvalitativ studie av undervisningspraksisen til lærere i en mottaksklasse.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider, og hvilke didaktiske læringssituasjoner de benytter for å fremme minoritetsspråklige elevers muntlige ferdigheter. Oppgaven setter søkelyset på muntlige ferdigheter ... -
«Er det no du har lyst til å si som du ikke har fått sagt?» En samtaleanalytisk studie av pre-avslutningssekvenser i muntlig eksamen.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie av muntligeksamen i norsk, på 10. trinn og 3. klasse videregående opplæring. Ved å gjøre en samtaleanalytisk studie av videoopptak fra autentiske muntligeksaminasjoner, ... -
Kritisk lesing av innholdsreklame på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne masteroppgaven i norskdidaktikk er: Hvordan kan innholdsreklame være egnet for arbeid med kritisk tilnærming til tekst i ungdomsskolen? Kritisk tilnærming til tekst er et av kjerneelementene i ... -
“Hvis du skulle vært spåmann…” -en samtaleanalytisk studie av spørsmål “uten fasitsvar” i muntlig eksamen i norsk.
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er interaksjon mellom eksaminator og kandidat i fagsamtalene i muntlig eksamen i norsk. I fagsamtalen er hensikten at kandidaten skal artikulere kunnskap og vise fram sin norskfaglige ... -
Skjønnlitteratur i skolen: Klassisk litteratur i klasserommet
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i skjønnlitteratur i skolen, klassiske verk i klasserommet. I det gamle læreplanverket, L97, var det tydelig fokus på litterære tidsepoker, forfattere og klassisk litteratur. Det var ... -
Skriftlige tilbakemeldinger som tilpasset opplæring i norsk : "Hva er egentlig en metafor? Jeg skjønner ikke hva læreren mener med det"
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke typer skriftlige kommentarer elevene opplever som nyttig og mindre nyttig, og om de bruker kommentarene videre i norskfaget eller andre fag etter den avsluttende teksten. Fokuset ... -
Stemmer etter Holocaust : en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» og maleriene Margarete og Sulamith sett i lys av LK20 og norskdidaktikk
(Master thesis, 2021)I oppgaven gjør jeg en adaptasjonsanalyse av diktet «Dødsfuge» av Paul Celan, og maleriene Sulamith og Margarete av Anselm Kiefer, som grunnlag for en didaktisk refleksjon med tanke på elevers arbeid med tekstene. Tematikken ... -
Sorte skjermer- norskundervisning i en pandemi. Semistrukturert intervju av fire norsklærere på yrkesfag
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske grep informantene benyttet seg av i tiden de var onlinelærer i norsk på yrkesfag, og hvordan det eventuelt endret seg fra praksisen deres i klasserommet. Dette ... -
Diskursanalysens plass i litteraturdidaktikken
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst» de nye læreplanene LK20, vil jeg i denne oppgaven gi et bidrag til debatten om hvordan målene skal aktualiseres og konkretiseres i ... -
Lesing på skjerm og papir - Med fokus på leseforståelse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker lesing på skjerm og papir, med fokus på leseforståelse. For å undersøke dette har jeg intervjuet og observert et lite utvalg elever på femte trinn. Totalt var det elleve elever som deltok i ... -
«Det gjorde jeg på min egen tekst også»: Et retorisk blikk på en tiendeklasses bruk av modelltekster i arbeidet med argumenterende skriving
(Master thesis, 2022)Modelltekster har vært et didaktisk middel helt fra antikken og en finner det fortsatt i undervisningen. I denne oppgaven ønsker jeg å bidra til forskningen på modelltekstdidaktikken og elevenes evne til å skrive argumenterende ... -
"Å bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en induktiv studie av hva vurderingskriteriet «bidra til å drive samtalen framover ved å ta initiativ», betyr. Vi vet lite om hvordan vurderingskriteriene brukes og tolkes i praksis. -
"Du må være skjerpa og du må gjøre det bra akkurat de tjue minuttene"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvilket handlingsrom elever opplever at de har på muntlig eksamen i norsk. Ved å analysere autentiske eksamensopptak fra forskningsprosjektet CAiTE og gruppeintervjuer med elever i videregående, ... -
"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
(Master thesis, 2022)Resultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta ... -
Vegen til god bokstavkunnskap
(Master thesis, 2022)Temaet i denne masteroppgåva er bokstavinnlæring der føremålet er å rette søkelyset mot korleis lærarar arbeider i bokstavinnlæringa. Problemstillinga som ligg til grunn for studien er «Korleis introduserer og arbeider ...