«Er det no du har lyst til å si som du ikke har fått sagt?» En samtaleanalytisk studie av pre-avslutningssekvenser i muntlig eksamen.
Abstract
Denne masteroppgaven er en samtaleanalytisk studie av muntligeksamen i norsk, på 10. trinn og 3. klasse videregående opplæring. Ved å gjøre en samtaleanalytisk studie av videoopptak fra autentiske muntligeksaminasjoner, beskrives de faktiske praksisene som skjer under muntligeksamen.
Oppgaven er avgrenset til ulike formuleringer av spørsmålet «Er det noe mer du har lyst til å fortelle?». Dette spørsmålet kommer ofte mot slutten av fagsamtalen. I analysen beskriver jeg hva som kjennetegner sekvenser hvor elevene blir invitert til å sette agenda gjennom spørsmål av denne typen. Jeg ser også på hvilke sekvensielle omgivelser spørsmålet kommer i, samt hvilke interaksjonelle konsekvenser spørsmålet får. Gjennom næranalysen som blir gjort av muntligeksamen i denne oppgaven, får vi et litt større innblikk i hva som faktisk skjer under muntligeksamen. Samtidig kan denne oppgaven brukes til å gjøre lærere og lærerstudenter bevisste på hvordan ulike spørsmålsformuleringer og samtalestrategier kan påvirke en vurderingssamtale, hvor målet er å finne ut hva elevene kan.