Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 3833-3852 av 3871
-
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å gi omsorg i pandemiens tid
(Master thesis, 2023)Sykepleierne har spilt en viktig rolle i håndtering av COVID-19 pandemien, men det mangler fortsatt en del forskning om hva sykepleierne som jobbet på langtidsavdeling på norske sykehjem erfarte. Covid-19 pandemien har ... -
Å ha omsorg for fosterbarn. En kvalitativ studie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2017-01-30)Fosterforeldrenes forståelse av egen rolle er tema i denne masteravhandlingen. Fem fosterforeldrepar får komme til orde med egne refleksjoner fra sin erfaring med å yte omsorg for fosterbarn. Formålet med studien er å ... -
Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
(Master thesis, 2014)Det er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, ... -
Å innovere i offentlig sektor med Lean StartUp : hvordan fungerer det?
(Master thesis, 2016)Det norske samfunnet står overfor flere store utfordringer. En av disse er økt befolkningsvekst og økt levealder, som blant annet setter press på helsevesenet. I stortingsmeldinger og andre utredninger anbefales det at ... -
Å intubere, eller ikke intubere? En systematisk litteraturstudie om luftveissikring ved elektive pediatrisk adenotomi og tonsillektomi
(Master thesis, 2022)Innledning: Adenotomi og tonsillektomi er to av de vanligste inngrepene utført på barn. Barn som møter for disse inngrepene kan potensielt ha luftveisutfordringer grunnet hypertrofi og aktive eller nyliggjennomgåtte ... -
Å komponere en fortelling
(Master thesis, 2022)I denne avhandlingen har jeg gjennom en artografisk tilnærming undersøkt hva selvstendig uttrykk kan være, hvordan utforske dette i skapende prosesser og hvordan legge til rette for dette i undervisning. Jeg startet med å ... -
Å kunne utgjøre en forskjell. Verneombudsmedvirkning på sykehus.
(Master thesis, 2020)En arena for helsefremmende arbeid, er arbeidsplasser. For å kunne skape helsefremmende arbeidsplasser, vektlegges blant annet arbeidstakeres mulighet til å påvirke sitt eget arbeidsmiljø. Dette skjer både direkte mellom ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Å sette ord på følelser – en studie av didaktiske muligheter i samtidslitteratur for elever på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Gjennom en kvalitativ tekstanalyse av to bildebøker, undersøker jeg hvilke muligheter som finnes i skolens arbeid med hjelpe elevene til å sette ord på følelser, og utvikling av elevers følelseskompetanse. Formålet med ... -
Å skrive med ledsager: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke skriveopplæring i engelsk blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på videregående skole?
(Master thesis, 2018)Sammendrag Denne masteravhandlingen handler om hvordan sjangerpedagogikken som metode kan styrke skriveopplæring i engelsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Problemstillingen lyder: Hvordan kan sjangerpedagogikken styrke ... -
Å stole på reisen gjennom stedene: om steders betydning for læreres tverrfaglige undervisning i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i kroppsøving, ved Universitetet i Sørøst-Norges grunnskolelærerutdanning. Oppgavens tema er steder i skolens nærnaturs betydning for tverrfaglig undervisning i kroppsøving. Teksten som helhet ... -
Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill
(Master thesis, 2016)Tema for masteravhandlingen er Å strikke og binde sammen- eksperimenterende utprøvinger i samspill. Utforskningen har vært en studie i egen og andre menneskers skapende læreprosesser og interaksjon i sosiale omgivelser. ... -
Å tegne i Naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke muligheter og utfordringer knyttet til det å tegne i naturfag. Dette blir studert i en undervisningsøkt som der elevene skal tegne en modell av drivhuseffekten. Undervisningsopplegget ... -
Å tenke i, og utenfor fuglekassen! Funksjonstenkning som tverrfaglig didaktisk verktøy for å ivareta fuglene, og utvikle økosofi
(Master thesis, 2021)Mitt prosjekt og denne masteren har tatt form ved at jeg som fremtidig lærer tar et steg tilbake og ser hvilke muligheter som ligger i den tradisjonelle oppgaven å lage fuglekasse. Det personlige prosjektet bygger på omsorg ... -
Å tilpasse opplæringen - for alle
(Master thesis, 2021)Tilpasset opplæring er et komplekst og omfattende begrep, og det å gå fra tilpasset opplæring som begrep til noe som skal realiseres i praksis er utfordrende. På bakgrunn av dette har jeg hatt et ønske om å lære mer om ...