Å tenke i, og utenfor fuglekassen! Funksjonstenkning som tverrfaglig didaktisk verktøy for å ivareta fuglene, og utvikle økosofi
Abstract
Mitt prosjekt og denne masteren har tatt form ved at jeg som fremtidig lærer tar et steg tilbake og ser hvilke muligheter som ligger i den tradisjonelle oppgaven å lage fuglekasse. Det personlige prosjektet bygger på omsorg og kjennskap til fuglene gjennom funksjonell utforskning i sløydfaget, for å ivareta fuglens behov i naturen. Jeg har hatt en åpen tilnærming der jeg har gått i dybden på temaet gjennom utforskning, tanke, refleksjon, valg og ytre påvirkning, der arbeidsprosess samler trådene av egen opplevelse og ser dem i lys av egne resultater og grunnleggende teori. Jeg erfarer ved utforskning av tilpassing for fuglene å ha fått forsterket mitt personlige forhold til fuglene, og opplever at dette har styrket min relasjon til dem og naturen. Men læringen strekker seg videre utover funksjonstenkning for fuglene, inn i arbeidsprosessene, og de didaktiske mulighetene som ligger der.