Blar i 3 Masteroppgaver på tittel
Viser treff 3285-3304 av 3991
-
Skolebiblioteket som ressurs for leselyst i norskfaget
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan skolebiblioteket kunne benyttes for å utvikle leselyst blant elever. Problemstillingen denne studien vil forsøke å besvare er: Hvordan kan skolebiblioteket utvikle leselyst? ... -
Skoleeier sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan skoleeier for grunnskolen oppfatter sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006. Med denne reformen har skoleeier fått større ansvar for skolens ... -
Skolegjennomføring hos arbeiderklassen i Telemark: Et dypdykk i individuelle historier over tid. Hva gjør at noen gjennomfører høyere utdanning og andre ikke?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for valg av tema: Etter studier innen spesialpedagogikk hvor jeg så på virkningen av foreldres sosioøkonomi på barn sine studievalg, hvor jeg samtidig hjalp en venn fra arbeiderklassen med å gjennomføre videregående ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Skolehelsetjenestens betydning for ungdoms helse - En kvalitativ studie av ungdoms ønsker og behov for skolehelsetjeneste.
(Master thesis, 2009)Skolehelsetjenesten er en lovpålagt tjeneste for barn og unge 0-20 år, og skal bidra til å forebygge sykdom og fremme god fysisk og psykisk helse. Tjenesten er et lavterskeltilbud som gjennom tilknytning til skolen har ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
Skoleledelsen og læringsmiljøet
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er å undersøke hvordan skolens ledelse jobber med læringsmiljøet i sin organisasjon. Studien vektlegger hva skoleledere og lærere trekker frem som viktig for å få et godt læringsmiljø. Ved hjelp av ... -
Skoleleder, en tilrettelegger. En kvalitativ undersøkelse i hvordan skoleledere vurderer sin rolle med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har som formål å undersøke hvordan skoleledere arbeider og ser sin rolle med å ivareta de føringen som har kommet gjennom overordnet del tilknyttet LK20. Som skoleleder har du et ansvar for å ... -
Skolelederen som veileder
(Master thesis, 2014)Tittelen på denne studien er skolelederen som veileder. Hensikten med studie er å belyse hvilke faktorer som på best mulig måte kan tilrettelegge for en veiledningssamtale som lærerne finner givende og meningsfull, og som ... -
Skolelederes holdninger til vurdering av lærlingers kompetanse
(Master thesis, 2011)6 av 10 lærlinger kan lite eller ingenting om tegninger eller beskrivelser mens 5 av 10 kan lite eller ingenting om HMS med unntak av å bruke personlig sikkerhetsutstyr. 6 av 10 lærlinger viser god til meget god kompetanse ... -
Skoleleders rolle i arbeidet med skolens digitale kompetanseutvikling
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å sette søkelyset på digital kompetanseutvikling i skolen og skoleleders rolle i dette arbeidet. Problemstillingen «Hvordan opplever skoleleder sin rolle i arbeidet med skolens digitale ... -
Skolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdrag
(Master thesis, 2021)Temaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet ... -
Skolens organisering av spesialundervisningen : med fokus på enkeltelevens læringsutbytte.
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens tema er skolens organisering av spesialundervisning, med utgangspunkt i praksisfeltet i barneskolen. Temaet er belyst gjennom 4 spesiallærere, som alle har ansvar for undervisning av elever med § 5- vedtak ... -
Skolens uteområde i kroppsøving. En mixed methods studie om hvordan skolens uteområde inviterer til varierte bevegelsesutfordringer for elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne oppgaven er formuleringer fra læreplanen i kroppsøving fra 2020. Den vektlegger blant annet variasjon i faget, i tillegg til at elevene i større grad skal medvirke i egne læringsprosesser i undervisningen. ... -
Skoleprestasjoner og psykiske vansker blant barn på skolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har utforsket hvordan det norske skolesystemet møter utfordringene og mulighetene som presenteres av elever med innvandrerbakgrunn, med et spesielt søkelys på jenter. Gjennom en grundig analyse av intervjuer ... -
Skolerelasjoner og tilhørighet hos elever som opplever god psykisk helse og lite skolestress i videregående skole. Hvilke erfaringer forteller ungdom selv har hatt betydning for dem.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: God psykisk helse og lite skolestress i den videregående skolen, blir knyttet til gjennomføring av utdanning og velvære. Psykisk helse og skolestress påvirker elevenes opplevelse av mestring. Målet med ... -
Skolevandring - en metode for relasjonsskaping og læring i en organisasjon : hvordan kan en leder bruke skolevandring for å skape læring i en organisasjon?
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på om og hvordan skoleledere kan påvirke og medvirke til læring i en organisasjon gjennom bruk av skolevandring som metode. Jeg har brukt en skole på Østlandet som case, og har ...