Master i grunnskolelærerutdanning 5-10: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 199
-
"Even though extensive reading is good...": Investigating Norwegian English teachers’ knowledge of, experiences with, and attitudes towards ER.
(Master thesis, 2023)Extensive reading (ER) as a classroom activity in additional language learning has been given more attention over the last decades. Many scholars have investigated its impact on language learning and found positive results ... -
Flerspråklige elevers arbeid med tekstoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke utfordringene flerspråklige elever møter i arbeidet med tekstoppgaver i matematikk, samt å identifisere hvilke ressurser de bruker for å overkomme disse utfordringene. ... -
Ungdomsskolelæreres erfaringer med stille elever og deres deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter i matematikk
(Master thesis, 2023)Forskning viser at elevers deltakelse i dialogbaserte læringsaktiviteter er viktig for deres læring (Alexander, 2020). Alle elever har derimot ikke de samme forutsetningene for å delta i denne typen læringsaktiviteter. Det ... -
Samtaler i lærebokoppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker to lærebøker for ungdomstrinnet i norsk. Jeg har gjort en dokumentanalyse av Norsk 8 og Fabel 8, hvor jeg ser på muntlige oppgaver og hvordan de legger opp til samtale. I tillegg har jeg ... -
"Målet er jo at elevene skal lære" - En kvalitativ studie om hvordan fem norsklærere arbeider med muntlige ferdigheter og formativ vurdering på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi som mål å belyse hvordan fem norsklærere formidler at de arbeider med muntlige ferdigheter på ungdomstrinnet, og å undersøke hvordan de formidler at de bruker vurdering for læring aktivt i dette ... -
"Jeg får mer lyst til å lese når jeg går mellom alle de bøkene"
(Master thesis, 2023)Lesing er noe som preger hverdagen vår, både på skolen og i arbeidslivet. Det blir lest timeplaner, lekser, arbeidstider, aviser og bøker. Lesing er et stort tema, og et tema som krever avgrensinger før det kan skrives om. ... -
Kunsten i å gi rom for kritisk lesing
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk ... -
«Dannelse gjennom litteratur» - En kvalitativ studie av danningsgrunnlaget i tekster og tilhørende tekstoppgaver
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med studien er å undersøke hvordan et utvalg tekster og tilhørende tekstoppgaver fra Aschehoug univers inviterer til elevers danningsprosess i norskfaget på 10. trinn. Studien søker å avdekke hvordan ... -
Handlingskompetanse og relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer i klasserommet. En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ intervjustudie som har som formål å få frem sentrale kjennetegn ved godt relasjonsarbeid i møte med elever som utfordrer, og viktige betingelser for at lærerne kan jobbe med å utvikle gode ... -
Læringsplattformenes funksjoner i undervisning og vurdering
(Master thesis, 2023)Under Covid-19 pandemien ble det innført hjemmeskole for alle elever i Norge. På kort varsel ble skolen digital med fjernundervisning over internett. Lærere ble nødt til å jobbe digitalt, uavhengig av forkunnskaper og ... -
En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom misoppfatninger og helhetlig matematisk kompetanse
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven tar for seg sammenhengen mellom elevers prestasjoner på en diagnostisk test i brøk og elevers prestasjoner på standardiserte kartleggingsprøver. Problemstillingen er “hvilke sammenhenger kan vi finne mellom ... -
«Språket mitt er viktig for å markere hvem jeg ønsker å være, og hvordan jeg blir oppfattet av andre»: En sosiolingvistisk studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og erfaring med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet.
(Master thesis, 2023)Med en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet med studien innsikt i ungdomsskoleelevers oppfatninger av egen og andres språkbruk sett i sammenheng med identitetsperspektivet. Med studien ønsker jeg å bidra med forskning ... -
Digitale beregningsverktøy og grunnleggende programmering som middel for tilpasset opplæring
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er digitale verktøy og tilpasset opplæring i matematikkfaget på ungdomsskoler. Etter at den nye læreplanen LK20 ble gjennomført høsten 2020, ble matematikklærerens digitale ferdigheter innen ... -
Teaching Diversity, Identity and Love Through Stories: Using graphic novels about identity and diversity in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)Diversity and inclusion are important topics for education. Students in Norwegian schools should be taught to appreciate difference and be engaged in a classroom that promotes diversity and inclusivity. This can be achieved ... -
Kjønnslikestilling i lærebøker i samfunnsfag på ungdomstrinnet fra 1969 til 2022
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne oppgaven er bærekraftig utvikling med vekt på kjønnslikestilling. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med innsikt om likestilling mellom kjønnene som tema i samfunnsfag. Det har ... -
Lærerperspektiver på kompetanse til å handle miljøbevisst
(Master thesis, 2023)Læreplanen for naturfag beskriver hva bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema handler om. Et av de sentrale punktene er at elever skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger. Samtidig må beskrivelsene ... -
"Om bare én av oss var annerledes ..." - Skeiv ungdomslitteratur og dens relevans for undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan arbeide med temaene kjønn og seksualitet i litteraturundervisningen i norsk på ungdomstrinnet; nærmere bestemt homofili i nyere, norsk ungdomslitteratur. Gjennom en nærlesing ... -
Berekraftig sjølvutvikling - ein studie av korleis elevar posisjonerer seg i tekstar etter lesing av økosentrisk skjønnlitteratur
(Master thesis, 2023)Problemstillinga for denne masteroppgåva er som følgjer: korleis posisjonerer elevar seg etter lesing av økosentrisk litteratur, der det antroposentriske og det økosentriske synet på naturen blir stilt opp mot kvarandre? ... -
Matematikkvansker og Spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Matematikkvansker og spesialundervisning, en kvalitativ studie med intervju av to elever fra grunnskolen og to elever fra den videregående skolen. Formål: Hensikten til studien var å kartlegge hvilke ... -
Litterær empatiutvikling - En studie av et utvalg elever og læreres opplevelse av lesing av skjønnlitteratur som ressurs for empatiutvikling
(Master thesis, 2023)Problemstillingen jeg har valgt for denne mastergradsavhandlingen er: Oppfatter lærere og elever på mellomtrinnet lesing av skjønnlitteratur som empatiutviklende? Jeg har valgt ut følgende forskningsspørsmål for å kunne ...