Inkludering: alle har det bra sammen, eller? En oppgave om inkludering av elever som mottar spesialundervisning
Abstract
Formålet med denne mastergradavhandlingen har vært å undersøke hvordan elever som mo1ar spesialundervisning blir inkludert i skolen. ProblemsCllingen som har vært: «Hvordan legge -l re.e for inkludering av elever som mo.ar spesialundervisning i skolen?» Bakgrunnen for temavalget har vært Cdligere forskning på inkludering i skolen og teori som e1erlyser en felles forståelse av begrepet i skolen. Her har blant annet Nordahl mfl. (2018) sin rapport «inkluderende felleskap for barn og unge (Nordahl mfl., 2018)» vært brukt som bakteppe. Haug (2014), Nilsen (2017) og Mitchell & Sutherland (2020) har vært brukt for å forklare inkluderingsbegrepet i teori kapi1elet.
Informantene er to lærere og et foreldrepar. Lærerne jobber på hver sin skole, en ungdomsskole og en barneskole. I skolen har de ulike roller, og har jobbet i forskjellige Cdsperioder. Foreldreparet har et barn som har sammensa1e vansker, og mo1ar spesialundervisning. Hensikten med valget av disse informantene var å prøve og få frem spenningsforholdet mellom de ulike rollene i skolen. I Cllegg var jeg interessert å få en forståelse av inkludering se1 fra de ulike perspekCvene. Og hvordan informantene arbeidet med og opplevde inkludering i praksis, med hovedvekt på elever som mo1ar spesialundervisning.
Metoden som har vært brukt for å innhente empiri har vært kvalitaCve intervjuer, med semistrukturerte spørsmål. Empirien er transkribert og brukt i sin helhet i analysen. For å hente ut funn har jeg brukt temaCsk analyse.
De største funnene i oppgaven er at inkludering er et vanskelig begrep å forklare, men visjonen om å få det Cl er Cl stede hos informantene. Det er også en noe ulike oppfatning om begrepet fra lærer- Cl foreldreperspekCvet. For å inkludere elevene i skolen blir det brukt ulike metoder, som Clpasses u_ra hva elevene har behov for. Variasjon og relasjon Cl elevene er det som kan ses på som de vikCgste faktorene for å få Cl inkludering i skolen. Som Nordahl mfl. (2018) sier «...For å sikre likeverdighet for alle kreves det forskjellsbehandling, ikke lik behandling (Nordahl mfl., 2018, s. 34).»