Relasjoner i alternative opplæringsarenaer og faglig mestring
Abstract
Studien som er blitt gjort og presentert i denne masteroppgaven undersøker elevers erfaringer og opplevelser i spesialskole, og hvordan bruk av alternative opplæringsarenaer er med på å skape læring hos elever. Det er slik skolen har et ansvar og oppgave å gi alle elever mulighet til å utvikles og lære, og det er noe som skal skje igjennom ulike arenaer i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2022). Elevenes rett på tilpasset opplæring skal skje i form av at skolen legger til rette for læring, og stimulere den enkeltes elevs motivasjon, lyst til læring og tro på sin egen mestring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Noe som skal i alle største grad skje igjennom variasjoner og tilpasninger innenfor mangfoldet i elevgruppen i felleskap. Studien som er blitt gjort er en kvalitativ forskningsmetode, og det er blitt brukt semistrukturert intervjue som metode for innhenting av data. Intervjuene som er blitt gjort har foregått på en spesialskole i en middels stor kommune i Sør-Øst-Norge, og det har vært fem informanter som har deltatt i studien, det er 4 ungdomsskoleelever, og 1 siste året på barnetrinnet.
Analysen av de transkriberte intervjuene har gitt funn som kan knyttes opp mot selvbestemmelses teorien til Deci & Ryan, og hvilken verdi de alternative opplæringsarenaene har med å legge til rette for at de tre psykologiske grunnprinsippene for at indre motivasjon kan oppstå (Ryan & Deci, 2000). Det er også funn som omhandler viktigheten av relasjoner, og hvordan det er enklere å knytte bånd mellom elev-lærer i alternative opplæringsarenaer, og hvordan det knyttes opp mot motivasjonsteorien igjen.
Det blir videre inn i drøftingsdelen belyst hvordan disse funnene som har kommet i denne studien, opp mot relevant teori- og forskningslitteratur, for å se om det er enighet eller samsvar mellom elevens opplevelser og det litteraturen forteller. Håpet er også igjennom denne studien å produsere funn som kan stimulere andre til videre forskning innenfor dette feltet, som kan bidra og bygge videre på de spennende fenomener som forekommer i alternative opplæringsarenaer. Noe som kan være med på å bidra inn mot mer lærerike dager for elever i skolen. The study that is being presented in this master's thesis investigates pupils' experiences in special schools, and how the use of alternative training arenas helps to create learning in pupils. The school has a responsibility and task to give all students the opportunity to develop and learn, and this is something that must happen through various arenas in the school (Kunnskapsdepartementet, 2022).
The pupils right to have differented intruction must take place in the form of the school facilitating learning, and stimulating the individual student's motivation, desire to learn and belief in their own mastering (Kunnskapsdepartementet, 2017). Something that must happen to the greatest extent through variations and adaptations within the diversity in the pupil group within the learning community. The study that has been carried out is a qualitative research method, and semi-structured interviews have been used as a method for collecting data. The interviews that have been conducted have taken place at a special school in a medium-sized municipality in south-eastern Norway, and there have been five informants who have participated in the study, there are 4 secondary school pupils, and 1 in the last year of primary school.
The analysis of the transcribed interviews has yielded findings that can be linked to the self-determination theory of Deci & Ryan, and what value the alternative training arenas have in facilitating the three basic psychological principles to achieve that inner motivation can occur (Ryan & Deci, 2000). There are also findings that deal with the importance of relationships, and how it is easier to form bonds between student and teacher in alternative training arenas, and how this is linked back to motivation theory.
Further into the discussion section, it is highlighted how these findings that have emerged through the interviews and in this study, compared to relevant theoretical and research literature, to see if there is agreement or correspondence between the student's experiences and what the literature tells.
The hope is that through this study it is possible to produce findings that can stimulate others to further research in this field, which can contribute and build on the exciting phenomena that occur in alternative training arenas. Something that can help contribute towards more educational days for pupils at school.