Et leseløp om kulturelle tekstmøter
Master thesis
![Thumbnail](/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3141061/no.usn%3awiseflow%3a7071776%3a58315206.pdf.jpg?sequence=10&isAllowed=y)
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141061Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Avhandlingen undersøker hvordan et dramaturgisk leseløp om kulturmøter kan bidra inn i leseundervisning for elever på ungdomstrinnet. Kompetansemålet som danner grunnlaget for avhandlingen innenfor skjønnlitterære tekster og lesing er: «Utforske og reflektere hvordan tekster framstiller unges livssituasjon» (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 9). Videre er det sentrale kompetansemålet for den tematiske inngangen om kultur og kulturmøter fra vg1 i norsk: «Reflektere hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer» (Kunnskapsdepartementet, 2019, s. 12). Hvilke tekster lærere velger og hvordan begrepene kultur og kulturmøter tolkes, vil påvirke et tematisk leseløp. Tidligere forskning viser en frykt og en kunnskapsmangel når det gjelder tekster om kulturmøter (Bottenvann, 2016, s. 78, 85). I tillegg viser egen erfaring som norsklærer at begrepene kultur og kulturmøter ofte kobles til det etniske aspektet og et tradisjonelt syn på hva som definerer et lands kultur. Det vil si at vi forbinder norsk kultur med en tradisjonell, statisk tankegang. Hvis vi stadig begrenser oss til det etniske perspektivet bak kultur, kan undervisningen ofte rettes mot majoritet vs. minoriteter. Hvordan lærere og skolen definerer kultur og ser på det moderne samfunnet, blir derfor avgjørende for elevenes perspektiver og deres egen identitetsutvikling.
Postkolonial litteraturteori ser på ujevn maktbalanse mellom koloniale strukturer, noe som kan skape statiske skillelinjer. Edward Said viser dette i sin teori om orientalismen, der det skapes en dikotomi mellom Vesten og Østen, altså et «vi» vs. «de andre» (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, s. 101). Derimot viser Babhas vinkling at det skjer noe mellom kulturene, slik at man ikke trenger å studere kulturer på en hierarkisk måte (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, s. 111). Et hierarkisk syn på kulturer kan forsterke forskjeller mellom elevgrupper i klasserommet, noe vi også kan se i analysefunnene i avhandlingen. Vi kan se på begrepet kultur på en bredere måte og påpeke kulturforskjeller der man har lik etnisk bakgrunn. Vi kan vise elevene at det finnes flere kulturelle lag innad i samme samfunnsgruppe. Dette vil være med på å forme synet elevene har på det moderne samfunnet.
Konkluderende er formålet at elever kan erfare litteratur om kulturmøter slik at de kan møte forskjeller hos mennesker med et åpent sinn istedenfor å møte det med frykt, og at de kan bli tryggere på sin kulturelle identitet. This thesis investigates how a dramaturgical reading about cultural encounters can contribute to teaching reading for middle school students. The competency goal that forms the basis of the thesis within literature and reading is: «Utforske og reflektere hvordan tekster framstiller unges livssituasjon» (Kunnskapsdepartementet, 2019, p. 9). Translated, this measn that pupils should «explore and reflect how texts present young people’s life situations». Furthermore, the central competency goal for the thematic approach to culture and cultural meetings from vg1 in norwegian is: «Reflektere hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer» (Kunnskapsdepartementet, 2019, p. 12). Translated, this says that pupils should «reflect on how texts depicts meetings between different cultures». The texts teachers choose and how the concepts of culture and cultural meetings are understood and interpreted, will influence their thematic reading in the classroom. Previous research shows a fear and a lack of knowledge on choosing texts that depict cultural meetings (Bottenvann, 2016, p. 78, 85). In addition, my own experience as a Norwegian teacher has shown me how the concept of culture and cultural meetings are often affiliated to the ethnic aspect and a traditional view of a country’s culture. In different terms, we associate Norwegian culture with a traditional, static mindset. We can see this in the student responses in the empirical data where they are asked to write out what is «typical for Norwegian culture». If we limit our understanding of culture to the ethnic perspective, it can become more divisive and lead the literary teaching on culture to have a focus on majority versus minorities. How teachers and schools define culture and view the modern society will form students’ perspectives on the same topic, as well as influence how they develop their identity.
Postcolonial literary theory studies the uneven power between colonial structures, which can create a static view on culture. Edward Said demonstrates this in his theory on Orientalism, where there is a dichotomy between the West and the East, which gives us a «us» versus «them» perspective (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, p. 101). However, Babha’s theory shows us that something also happens in between cultural meetings, so that we don’t have to study cultures in a hierarchical way (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, p. 111). A hierarchical view on different cultures can highlight students’ differences in the classroom, which we also can see in the analysis findings in this thesis. Therefore, we can look at the concept of culture in a broader way and point out cultural differences where the characters in literature has the same ethnic background. We can show students that there are several cultural layers within the same society. This in turn can help shape student’s view on modern society. Research on dramaturgical phases is inspired by scientists that have researched on the theme beforehand, such as Jannike Ohrem Bakke and Fride Lindstøl. With the help of dramaturgy, teachers can examine teaching in dramaturgical phases. This can also inspire others to view the classroom as a theatrical stage that can move the senses and emotions (Bakke & Lindstøl, 2023, p. 35). In conclusion, the aim is for students to experience literature that depicts cultural meetings so they can meet differences in people with an open mindset instead of with fear, and become more confident in their cultural identity.