Elevers bruk av lærers skriftlige tilbakemelding i arbeid med tekstrevisjon
Abstract
Temaet for denne mastergradavhandlingen er hvordan elever bruker lærers skriftlige tilbakemelding i arbeid med tekstrevisjon. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan bruker et utvalg elever på ungdomstrinnet tilbakemeldinger fra lærer under revidering av tekst?
Bakgrunn for problemstillingen baserer seg på den grunnleggende ferdigheten å skrive og ferdighetsområdet planlegging og bearbeiding, der kompetanse i tekstrevisjon er fremhevet. Helt siden innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 har norsk skole hatt en satsing på vurdering for læring, der tilbakemeldinger fra lærer til elev er en form for underveisvurdering. I tillegg viser forskning at det er behov for flere studier fra et elevperspektiv (Bremholm et al., 2021). Dermed er det interessant å se hvordan elevene bruker tilbakemeldinger fra lærer, og hvordan elevene selv begrunner revisjonene de gjør.
Dette er en kvalitativ studie som bygger på et empirisk materiale bestående av seks elevbesvarelser i form av førsteutkast med lærers tilbakemeldinger og elevenes reviderte andreutkast. I tillegg er det gjennomført individuelle semistrukturerte intervjuer.
Funnene viser at alle elevene har revidert tekstene sine, og at revisjonene i hovedsak er et svar på lærers kommentar. I samsvar med fokuset på lærerkommentarene, er elevenes revisjoner i hovedsak på det lokale tekstnivået. I tillegg gjør flere av elevene egeninitierte endringer, der begrunnelsen som går igjen er forbedret flyt i teksten. Gjennom intervju gir et par av elevene begrunnelse på kommentarer som ikke er blitt brukt. Blant annet at kommentarene er oversett, eller at fokuset ikke var på rettskriving. Funnene viser at elevene har ulike behov og preferanser når det kommer til tilbakemeldinger. Videre indikerer funnene at ved å eksempelvis bruke modellering for å utvikle elevenes revisjonskompetanse, vil elevene få bredere syn på, og forståelse av hva tekstrevisjon faktisk er, og bli bedre på å revidere tekst.