Browsing Master i grunnskolelærerutdanning 5-10 by Title
Now showing items 160-179 of 204
-
Out-of-school English and teacher encouragement
(Master thesis, 2022)The thesis aims to investigate how English teachers in Norway take into account the English that their students are exposed to in their spare time, and how and to what extent they encourage this. It is based on previous ... -
Parallelle fortellinger i kristendommen og islam
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har skrevet om parallelle fortellinger og hvordan de blir framstilt i norske lærebøker for faget KRLE på ungdomstrinnet. Vår lærebokforskning av to forskjellige lærebøker i KRLE 8-10, er av en eldre ... -
Planlegging for samtaler i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Samtaler i matematikkundervisning er et felt som det er gjort en del tidligere forskning på, og har etter innføringen av den nye læreplanen Kunnskapsløftet fra 2020 fått økt fokus i Norge. Innholdet i læreplanen setter ... -
Populärkultur i KRLE-undervisning
(Master thesis, 2022)Hösten 2020 infördes ett nytt kompetensmål i den norska skolan, som innebär att elever efter årskurs tio ska kunna utforska och presentera hur inslag från kristendomen och andra religioner kommer till uttryck i media och ... -
Pornoundervisning - En analyse av læremidler om porno for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er pornografi. Oppgavens formål er å belyse hvordan ulike læremidler for ungdomstrinnet tar opp tematikken pornografi. For å imøtekomme oppgavens formål skal det også svares ... -
Profesjonell autonomi og digitalisering av skolen - En undersøkelse av lærerens opplevelse av endringer og deres oppfatning av elevens beste akkurat nå
(Master thesis, 2023)Ønsket om å la lærere fortelle sin erfaring med digitaliseringen av skolen, og teknologiske endringer i arbeidshverdagen, vokste ved å lytte til deres erfaringer og opplevelser. Forskningsspørsmålet lyder: Hva mener lærerne ... -
Prosjektarbeid i naturfag - Hvordan øke elevers opplevelse av læring og trivsel?
(Master thesis, 2022)Prosjektarbeid har med fagfornyelsen og LK20 igjen blitt en veldig aktuell undervisningsmetode å bruke i skolen. Med nye læreplaner som legger økt vekt på praktisk og variert undervisning, som gjerne bør være tverrfaglig, ... -
Rasisme finnes i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som skal finne hvordan samfunnsfagslærere ved Dembra skoler forstår begrepet rasisme, og hvordan de jobber med temaet i klasserommet og generelt på skolen. Det har også blitt lagt vekt på hvordan ... -
Religion og ungdom. Norske tiendeklasseelevers forhold til religion
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven stiller spørsmål rundt hvordan norsk ungdom forholder seg til religion i dagens samfunn med et stort spekter av religiøst mangfold. Ungdom i dag blir sett på som pådrivere i digitale medier. I denne oppgaven ... -
Religiøst mangfold i læreplanene
(Master thesis, 2022)Samfunnet endrer seg raskt og blir stadig mer mangfoldig. I skolen er det et mål om at det elevene lærer skal være relevant og framtidsrettet. Læreplanene blir derfor endret iblant, slik at det kan holde følge med samfunnet. ... -
Representasjonsfokusert undervisning: En studie om elevenes læring om fordøyelsessystemet i naturfag
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan representasjonsfokusert undervisning kan støtte elevers forståelse av fordøyelsessystemet. Problemstillingen som skal belyses i denne studien er: Hvordan kan man ... -
Samtaler i lærebokoppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker to lærebøker for ungdomstrinnet i norsk. Jeg har gjort en dokumentanalyse av Norsk 8 og Fabel 8, hvor jeg ser på muntlige oppgaver og hvordan de legger opp til samtale. I tillegg har jeg ... -
Sauda som læringsressurs i undervisning om lokal industrihistorie - En kvalitativ studie av tre læreres syn på lokal industrihistorie i undervisning og et nylagt undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie
(Master thesis, 2023)Utgangspunktet for mitt prosjektarbeid var lærernes bruk av lokalhistorie i undervisning, og hvordan et nyutviklet undervisningsopplegg om Sauda industrihistorie med vekt på klasseskille kan påvirke lærernes bruk og elevers ... -
«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. ... -
Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig ... -
Skoleprestasjoner og psykiske vansker blant barn på skolen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven har utforsket hvordan det norske skolesystemet møter utfordringene og mulighetene som presenteres av elever med innvandrerbakgrunn, med et spesielt søkelys på jenter. Gjennom en grundig analyse av intervjuer ... -
Sport Education sin betydning for dybdelæring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Gjennom vår masterstudie i grunnskolelærerutdanning, fikk vi presentert Sport Education som en pedagogisk undervisningsmodell i kroppsøving. Denne modellen fanget vår interesse som en innovativ måte å drive undervisning ... -
«Språket mitt er viktig for å markere hvem jeg ønsker å være, og hvordan jeg blir oppfattet av andre»: En sosiolingvistisk studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og erfaring med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet.
(Master thesis, 2023)Med en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet med studien innsikt i ungdomsskoleelevers oppfatninger av egen og andres språkbruk sett i sammenheng med identitetsperspektivet. Med studien ønsker jeg å bidra med forskning ... -
Stasjonsundervisning som en demokratisk praksis
(Master thesis, 2023)Dette studiet startet på bakgrunn av et ønske om å sette meg dypere inn i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og gjennomføre et praksisnært prosjekt. Jeg ønsket å gjennomføre et prosjekt som kan utvikle min ... -
Styrken i relasjoner: Relasjonsbygging med ADHD-elever i lys av Axel Honneths anerkjennelsesteori
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven undersøker læreres erfaringer med relasjonsarbeid overfor elever med ADHD-diagnosen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvilke relasjonspraksiser lærere erfarer at fungerer i deres arbeidshverdag, og ...