Profesjonell autonomi og digitalisering av skolen - En undersøkelse av lærerens opplevelse av endringer og deres oppfatning av elevens beste akkurat nå
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088953Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ønsket om å la lærere fortelle sin erfaring med digitaliseringen av skolen, og teknologiske endringer i arbeidshverdagen, vokste ved å lytte til deres erfaringer og opplevelser. Forskningsspørsmålet lyder: Hva mener lærerne om digitaliseringen av skolen, og hvordan påvirker de teknologiske endringene deres autonomi og handlingsrom? Hovedfokuset var å undersøke om lærerne i realiteten følte liten eller ingen kontroll over endringene i klasserommet, og hvordan de håndterte krysspresset fra forskrifter, mandater, kommunens økonomi og ulike forventninger. Videre var jeg også interessert i å avdekke om de virkelig var så reservert mot digitale teknologier som jeg fikk inntrykk av.
I denne mastergraden undersøker jeg hvordan lærere erfarer digitaliseringen i sitt eget klasserom. Takket være 127 kandidater, som brukte av sin dyrebare tid til å svare på mitt spørreskjema, fikk jeg et unikt innblikk i pedagogens opplevelse av nye digitale verktøy og hvordan disse endringene påvirker elevenes læring, klasseledernes hverdag, deres autonomi og deres praksis.