Master i grunnskolelærerutdanning 1-7: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 235
-
Opplevd ivaretakelse av barn med dysleksi de første årene i skolesystemet. Foreldreperspektivet undersøkt kvalitativt
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien tar sikte på å undersøke hvordan fire foresatte til barn med dysleksi har opplevd at barna deres har blitt ivaretatt de første årene i skolesystemet. Dysleksi er en spesifikk lese- og skrivevanske som ... -
"Jeg liker å leke mest med meg selv jeg, fordi da er det enkelt å synge, siden jeg er veldig flink til å synge."
(Master thesis, 2024)Dette bidraget har bakgrunn i et forskningsarbeid av barns erfaringer av timeplanfestet lek i skolen. Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning daglig timeplanfestet lek har for barns utvikling, trivsel, læring ... -
Skolens uteområder som læringsarena i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne studien er Fjørtoft og Sageie (2000) sine perspektiver på naturlige og ikke-opparbeidede områder, og Mjaavatn og Fjørtofts (2008) perspektiver på hvordan varierte naturterreng kan stimulere elevenes ... -
Begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Formålet med denne oppgaven er å undersøke begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet. For å finne ut av dette har vi intervjuet aktuelle samfunnsfagslærere og ... -
Vil du bli håndverker sa du? En studie om kulturarv og læreplanutvikling i fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2024)Det overordnede temaet for denne oppgaven er kulturarv og læreplanutvikling. Kulturarv er et sentralt begrep i skolepolitisk sammenheng og er nedfelt i opplæringslova (1998). Formålet med denne masteroppgaven er å framstille ... -
Lærerens rolle under frileken - Frilek i klasserommet på timeplanen
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteravhandlingen var å undersøke lærerens rolle under frileken, og se nærmere på denne rollen gjennom forskning. For å se nærmere på lærerrollen falt valget vårt på en kvalitativ forskningsstrategi. Vi ... -
"Jeg elsker å bevege meg". En kvalitativ studie av elevers erfaringer med fysisk aktiv læring i småskolen
(Master thesis, 2024)Det ser ut til at dagens skole tilrettelegger for lite fysisk aktivitet, og innebærer mye stillesitting. Guttene synes å komme mest uheldig ut av denne tilnærmingen til undervisning. Læreplanverket fremhever at alle elever ... -
Kulturell kompetanse og god klasseledelse i møte med flerkulturelle elever
(Master thesis, 2024)I en skole der majoriteten av elevene har flerkulturell bakgrunn, har lærere og skolene et ansvar om å ivareta elevenes kulturelle identitet, bakgrunn og tilhørighet. Lærerens bevissthet og tilpasning er preget av å ha en ... -
Lek i matematikkundervisning
(Master thesis, 2024)I dette masterprosjektet har vi forsket på problemstillingen «hvilke regnestrategier for subtraksjon bruker elever i butikklek». Gjennom denne problemstillingen ønsket vi å synliggjøre kombinasjonen av matematikk og lek, ... -
Påvirkningen av fysisk aktiv læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Dagens samfunn bærer preg av mer skjermtid og stillesittende aktiviteter. Både på skolen og på fritiden er det mindre bevegelse enn tidligere og i 2022 kom Helsedirektoratet ut med nye anbefalinger for å øke den fysiske ... -
"Sånn her lager jeg en liten rar høne ... Jeg bare tegner et nebb, et nebb med bein" - En kvalitativ studie om hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsning
(Master thesis, 2024)Dette kvalitative prosjektet undersøker hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsningsoppgaver. Hensikten med prosjektet er å få mer inngående kunnskap om elever i begynneropplæringen, ... -
Skape rom for lek for de minste barna i skolen
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har som formål å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge de fysiske omgivelsene for fellesskapsfremmende lek for de minste barna i skolen. Oppgaven søker å få innsikt i læreres erfaringer og ... -
Lær i læring
(Master thesis, 2024)Arkeologiske funn viser til at mennesker har benyttet seg av dyrehuder siden «tidenes morgen». Selv om hudene på det tidspunktet var ubearbeidet, dannet det grunnlaget for det vi i dag omtaler som lærhåndverk, som er ansett ... -
Kreative forklær
(Master thesis, 2024)Behovet for og fokuset på kreativitet i samfunnet har økt drastisk de siste årene, og er viktigere enn noen gang. I skolen ser man likevel tendenser til at kreativitet ikke preger undervisningspraksiser i tilstrekkelig ... -
Livsmestring i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2024)Denne studien er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk i grunnskolelærerutdanning (1-7). Forskningsspørsmålet er: Hvordan oppfatter og definerer lærere med minoritetsbakgrunn begrepet livsmestring, basert på ... -
Tolking av kompetansemål i kunst- og håndverksfaget
(Master thesis, 2024)«Spørsmålet om Ola som skal bli snekker har laget gnagsår i tankene mine i løpet av dette året. Og til slutt gikk det opp et lys for meg og det ble klarere og klarere igjennom min egen skapende prosess med myke materialer» ... -
Møter den nasjonale kartleggingsprøven i lesing behovene til andrespråkselever i den norske skolen?
(Master thesis, 2023)Læreplanverket og internasjonale organisasjoner er enige om at lesing spiller en sentral rolle for elevenes utdanning og danning. Tall fra 2023 viser imidlertid en generell nedgang i leseforståelsen blant norske 5. klassinger. ... -
Læreres håndtering av atferd i klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som formål å undersøke hvordan barneskolelærere møter og håndterer uro og forstyrrende atferd i klasserommet. Fokuset har vært rettet mot hvordan lærere mestrer utfordrende atferds ... -
Arbeid med tallforståelse i lærebøker på 1. trinn
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en komparativ lærebokanalyse hvor jeg gjør en innholdsanalyse av to læreverk for 1. trinn i matematikk, Matematikk 1 og Volum 1, og sammenligner dem. Formålet med oppgaven er å se hvordan disse to læreverkene ... -
Hvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under problemløsning?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven skal undersøke variasjoner i 5. klassingers problemløsningskompetanse. Overordnet problemstilling er: Hvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under ...