Master i grunnskolelærerutdanning 1-7: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 239
-
Fra overflatelæring til dybdelæring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke og drøfte hvordan stasjonsundervisning kan bidra til dybdelæringen i begynneropplæringen. Med en problemstilling og forskningsspørsmål som rettes mot å undersøke ... -
Bruk av ChatGPT i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker bruk av ChatGPT som en ressurs i begynneropplæringen, med et spesielt fokus på hvordan verktøyet kan bidra til utvikling av elevers skriftlige ferdigheter. Problemstillingen er forankret i ... -
Lærelyst i uteskolen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan uteskole kan påvirke lærelysten hos elevene på småskoletrinnet. Ved å bruke kvalitativ forskningsmetode, samlet jeg inn data ved på å observere to klasser på ... -
Barn med autismespekterforstyrrelser i skolen
(Master thesis, 2024)Studien i denne masteroppgaven presenterer to læreres tanker rundt inkludering av elever med ASF. Jeg ønsket å undersøke hva som kreves for å fremme sosial inkludering av elever med ASF. Problemstillingen jeg valgte å ... -
Plutselig så glemmer vi alt i hodet. Alt det som vi egentlig tenker på. Også kommer alt det gøye inn i tankene våre
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan førsteklassinger og deres lærer opplever rollelek i skoles tilrettelagte lekerom. Med utgangspunkt i mitt ønske om å få innsikt i informantenes tanker og erfaringer, har ... -
Prosjektarbeid med rom for lek: En kvalitativ studie av hvordan prosjektarbeid med rom for lek kan bidra til at elever på første trinn er aktive i egne læringsprosesser
(Master thesis, 2024)Formålet med studien var å tilegne meg kunnskap om, og få et innblikk i forskningsprosjektets promblemstilling: Hvordan kan prosjektarbeid med rom for lek bidra til at elever på første trinn får fremstå som aktive i egne ... -
Lek og bokstavinnlæring
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lek og bokstavinnlæring. Jeg ønsket å finne sammenhengen mellom lek og læring og dette uttrykkes gjennom min problemstilling: "Hvilken rolle kan leken ha i bokstavinnlæringen på første trinn?" ... -
Jeg lærer best når jeg får litt tid til å tenke hva jeg skal gjøre, tenke på hva de prøver å si
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å fokusere på elevenes tanker om hvilke faktorer de mener inngår i et godt læringsmiljø. For å finne svar på dette har elever stilt opp som informanter og besvart noen spørsmål jeg ... -
"Den beste skolen for meg hadde vært leik hele dagen... og lunsj! Leik og lunsj og så gått til SFO" En kvalitativ studie av de eldste barnehagebarnas forestillinger om skolen, og førsteklassingers erfaringer med skolen
(Master thesis, 2024)Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse et utvalg barns forestillinger om og erfaringer med skolen. Avhandlingens teoretiske rammeverk baserer seg på sosialkonstruktivistisk læringsteori, der spesielt tre ... -
Koplinga mellom bokstavinnlæring og tidleg skriving på 1.trinn: Intervjustudie av fire lærarar og didaktisk utprøving i eit klasserom
(Master thesis, 2024)Tema for dette masterprosjektet er korleis og på kva måte lærarar driv med bokstavinnlæring, og korleis bokstavinnlæringa kan koplast til tidleg skriving på 1.trinn. Studien undersøker følgjande problemstilling: «Korleis ... -
Veien mot mindre idrettsrettet kroppsøving : En kvalitativ studie om kroppsøvingslærerens arbeid med et mindre idrettsrettet fag i barneskolen
(Master thesis, 2024)Tematikken for denne oppgaven er støtteskrivet «hva er nytt i kroppsøving» og kroppsøvingsfaget som «mindre idrettsrettet». Problemstillingen for denne oppgaven er som følger: «Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærere ... -
Utvikling av selvregulering for barn i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har hatt som mål å undersøke hvordan lærere kan utvikle selvregulering for barn i begynneropplæringen. Bakgrunnen for valg av tema var både personlig, da jeg gjennom arbeid med hester har jobbet ... -
Hvordan brukes musikk i barnehage og i 1.klasse? En sammenligning med fokus på lekpreget aktivitet
(Master thesis, 2024)Denne oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan brukes musikk i barnehage og på 1.trinn? En sammenligning av bruk, med fokus på lekpreget aktivitet. Med denne problemstillingen vil jeg bidra til forskningen på ... -
Kroppsøvingslæreres perspektiv på garderobesituasjon
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i kroppsøvingslæreres erfaringer og opplevelser av garderobesituasjonen på mellomtrinnet. I studien har vi belyst hvordan kroppsøvingslærere på mellomtrinnet ... -
Ekskursjon i KRLE-faget som arbeidsmåte i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Vi har brukt mye tid på å lese oss opp på tidligere forskning på begynneropplæring og da har vi spesielt hatt fokus på KRLE og begynneropplæring. Vi ser det er lite forskning innenfor det fagfeltet. Med dette masterprosjektet ... -
Inkluderende fellesskap under morgensamling på 1. trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å tilegne oss mer kunnskap om hvordan lærere i 1. klasse sikrer et inkluderende fellesskap ved bruk av deres klasseledelse i morgensamling. Morgensamlingen er det første sosiale ... -
Forebyggende arbeid i møte med elever som viser atferd som utfordrer
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven har hatt som formål å undersøke forebyggende strategier for atferd som utfordrer. Forsking viser at 10-15 prosent av elevene i grunnskolen har atferdsvansker (Skaar, 2021). Videre peker annen forskning på ... -
Organisert vennlig berøring i skolen
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i elever på småtrinnet sine erfaringer og opplevelser med bruk av organisert vennlig berøring i skolen. Interessen for dette temaet ble tent etter et praksisopphold ... -
Førsteklasseelevers matematiske samtaler ved bruk av pedagogiske escape rooms
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan matematiske samtaler utvikler seg blant elever i første klasse når de jobber med pedagogiske escape rooms. Problemstillingen som ble utforsket var: «Hvordan utvikler en gruppe ... -
De yngste elevenes kommunikasjon i samarbeid
(Master thesis, 2024)“Alle skal lære å samarbeide [...]” (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s.10). Læreplanens vektlegging av samarbeid, har vekket vår interesse av å undersøke hvordan vi som kommende lærere kan støtte de yngste elevenes ...