Lek og bokstavinnlæring
Abstract
Temaet for denne studien er lek og bokstavinnlæring. Jeg ønsket å finne sammenhengen mellom lek og læring og dette uttrykkes gjennom min problemstilling: "Hvilken rolle kan leken ha i bokstavinnlæringen på første trinn?"
Målet med denne studien er å få mer kunnskap om lekens rolle i bokstavinnlæringen. Studien kan også være til inspirasjon for hvordan lekbasert bokstavinnlæring kan se ut på første trinn. Lekbasert læring i bokstavinnlæringen kan bidra til motivasjon og engasjement hos barna, og dette kan utløse både glede og spenning i læringen. Den viktige dobbeltheten i leken, der leken både er et avbrekk fra læringen og en læringsform, kan bidra til en god balanse for barna. Barna trenger både frilek og lærerstyrt lek i løpet av skoledagen, og dette må lærere på første trinn legge til rette for. I denne studien har barnas stemme vært viktig og barnas opplevelser av lek uttrykkes gjennom intervju og observasjon. Barna i denne studien har gitt uttrykk for at det er viktig å leke på skolen.