Now showing items 201-220 of 235

    • Muntlighet på femte trinn 

      Voldsrud, Marthe; Simensen, Tonje Marie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere og to læreverk legger til rette for undervisning i muntlighet. Til tross for at muntlig kompetanse er en av de grunnleggende ferdighetene ...
    • Bruk av konkreter i begynneropplæringen 

      Østensen, Mikkel André; Rydland, Lars Martin Jakobsen (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Konkreter kan både være fysiske og virtuelle, og er et verktøy for å støtte elevene i undervisningen. Denne studien tar for seg konkreter og ser på hva et utvalg lærere på 1. trinn mener om bruken av ...
    • Det har bakgrunnskunnskap å gjøre, begrepene kommer ikke helt ut av det blå 

      Kornerud, Jørgen; Hunnestad, Andreas (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å forske på lærers tilrettelegging av begrepsutvikling i begynneropplæringen. Med dette i tankene formulerte vi forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere bidra til elevers ...
    • Læreres refleksjoner om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet 

      Sigurdsen, Øyvind (Master thesis, 2022)
      Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke refleksjoner har lærere om innføring og bruk av mikrokontrollere i naturfagundervisningen på mellomtrinnet? Innføringen av mikrokontrollere i undervisningen kommer som et ...
    • Når elevene skal vurdere egen læreprosess 

      Holm, Elisabeth (Master thesis, 2022)
      Det har vært en politisk satsning på vurdering i skolen i Norge fra 2010, kjent som vurdering for læring. Forskning viser imidlertid at implementeringen av satsningen har vært ulik på norske skoler og det er gjennomgående ...
    • «Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve» 

      Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)
      Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ...
    • Konkreter i begynneropplæringen 

      Skavikmo, Kristine; Blom, Anne-Mari Aanerud (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn og formål Denne studien har som formål å undersøke læreres bruk av konkreter i begynneropplæringen. Vi har erfart at konkreter er en engasjerende og motiverende måte å arbeide med matematikk på. Likevel har vi ...
    • Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter? 

      Aspdal, Karin Vilde Salvesen (Master thesis, 2022)
      Gutter i skolen er et omdiskutert tema innenfor skoleforsking, noe det har vært i mange år. Den nyeste forskningen viser at det er flest gutter som trenger spesialundervisning, dropper ut av videregående skole og får dårlige ...
    • Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen 

      Larsen, Karoline Netland; Solås, Rachel Sofie (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ...
    • Dialogisk undervisning i begynneropplæringen 

      Gjermundbo, Truls; Helmersen, Helene Fossmark (Master thesis, 2022)
      Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En ...
    • Dei stille ropa om hjelp til læring i klasserommet 

      Areklett, Lene (Master thesis, 2022)
      Problemstillinga for denne studien er; Korleis kan læraren etablere læringsfremmande relasjonar til elevar med stille åtferd? Bakgrunn for problemstillinga er at eg i praksis har erfart at det er ei underkommunisert ...
    • Singing to enhance English language learning? 

      Ødegaard-Jensen, Linda Mari (Master thesis, 2022)
      Masteren har som forskningsspørsmål å utforske lærere og elevers tanker og meninger om temaet sang for å styrke engelsk språklæring i den norske skolen. Basert på intervjuer og en spørreundersøkelse finner studien at lærerne ...
    • Target language use in the English classroom - A study of teachers' preferred approach to language acquisition 

      Jørgensen, Cecilie Caroline (Master thesis, 2022)
      This thesis will base its findings on responses from five English language teachers through semi-structured interviews. The aim of the research is to investigate what language teachers today believe is the most beneficial ...
    • Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling 

      Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)
      Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ...
    • Elevaktiv undervisning: utjevning av kjønnsforskjeller 

      Johansen, Nora Kristin; Voldbakken, Marie (Master thesis, 2022)
      Med et utvalg bestående av sju lærere har vi gjennomført kvalitative forskningsintervjuer, hvor det semistrukturerte intervjuet ble benyttet som metode. Målet med innsamlingen av materialet var å finne lærernes elevaktive ...
    • «DET ER SÅ MYE VI KAN SOM VI IKKE FÅR BRUKT» 

      Sanden, Håkon; Stabæk, Erlend (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven baserer seg på kvalitativ forskning gjennom et semistrukturert intervju. Informantene består av fem PP-rådgivere og fem lærere. Vi har arbeidet ut ifra problemstillingen: Hvordan opplever matematikklærere ...
    • «Utfordrende elevatferd i skolen – hvordan skal jeg møte den?» 

      Lia, Katrine Sandsdalen (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Jeg har analysert tre handlingsplaner som har som formål å forebygge utfordrende atferd i grunnskolen. Oppgaven bygger på problemstillingen «Hva sier ...
    • Benyttelse av analoge og digitale skrivemedier i den viderekomne skriveopplæringen: En kvalitativ komparasjonsstudie om skrivelærlinger som har prestert på et høyt nivå i skriving 

      Pauli, Christopher Iversen; Halilaj, Edona (Master thesis, 2022)
      Utviklingen av elevers skriveferdigheter er et av barneskolens viktigste oppdrag. I LK20 presiseres det at «skriving er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle skriveferdigheten blir faglige ferdigheter ...
    • Overgangen fra barnehage til skole : En kvalitativ studie av førsteklasselæreres meninger om en trygg overgang fra barnehage til skole, og deres erfaringer med sammenheng og samarbeid i overgangen 

      Jacobsson, Hannah Celin (Master thesis, 2022)
      Allerede med Reform 97 kom samarbeidets betydning for arbeidet med å skape en sammenheng mellom barnehage og skole, frem i lyset (Hogsnes, 2019, s. 48; St.meld. nr. 40 (1992–1993), s. 37). Samarbeidsprosjekter mellom ...
    • Lærers opplevelse av å ha overgrepsutsatte elever 

      Nyhagen, Mabel Iselin Fagerheim (Master thesis, 2022)
      Prosjektets formål er å se nærmere på hvordan lærere opplever det å arbeide med barn som har vært utsatt for seksuelle overgrep; hvilke utfordringer lærere kan møte på i forbindelse med dette arbeidet, og hvilke muligheter ...