Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter?
Description
Full text not available
Abstract
Gutter i skolen er et omdiskutert tema innenfor skoleforsking, noe det har vært i mange år. Den nyeste forskningen viser at det er flest gutter som trenger spesialundervisning, dropper ut av videregående skole og får dårlige karakter enn jentene (NOU 2019: 3). På bakgrunn av dette, har jeg stilt meg spørsmålet, som også er problemstillingen min: Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter?
Undersøkelsen foretas med utgangspunkt i kvalitativ metode og individuelle intervju. Data består av to mannlige lærere og to kvinnelige lærere, samt to gutte-elever. Alle jobber og går på skolen.
Utfra empiri ble det diskutert ulike funn, og oppgaven har vist at:
*
Lærerens språk- og stemmebruk kan være en bidragsyter til at gutter har det vanskeligere på skolen.
*
Lærerne er avhengig av et godt samarbeid mellom skole-hjem for å optimalisere skolehverdagen for guttene.
*
Den intensive opplæringen ikke er optimal, og bør forbedres.
*
Interessefeltet til guttene samsvarer ikke med den tradisjonelle
undervisningsformen.
*
Lærerne og elevene knytter ikke lek og læring sammen. Elevene snakker om lek
som en pause-aktivitet, og noe de får lov til å gjøre om de har gjort skolearbeidet
sitt. Lærerne sier det samme, og bruker stort sett lek som en ytre motivasjon.
*
Lærere tolker læreplanverket som at de må ha en tradisjonell undervisning, og at
den tradisjonelle undervisningen ikke er tilpasset gutter.
*
Elevenes oppfatning av skolen er lik lærerens, og de trives best med de praktisk-estetiske fagene. De synes det kan være lange dager, og ser ikke helt hensikten med å gå på skolen så lenge.
Avslutningsvis vil jeg reflektere rundt funnene, og hva disse betyr for gutter i skolen. Hensikten for oppgaven vil være å finne ut hva som kan forebygge at guttene dropper ut av skolen, samt at de trives bedre på skolen.