Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLagerud, Stein
dc.contributor.authorAspdal, Karin Vilde Salvesen
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:33Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50589685
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013854
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGutter i skolen er et omdiskutert tema innenfor skoleforsking, noe det har vært i mange år. Den nyeste forskningen viser at det er flest gutter som trenger spesialundervisning, dropper ut av videregående skole og får dårlige karakter enn jentene (NOU 2019: 3). På bakgrunn av dette, har jeg stilt meg spørsmålet, som også er problemstillingen min: Hvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter? Undersøkelsen foretas med utgangspunkt i kvalitativ metode og individuelle intervju. Data består av to mannlige lærere og to kvinnelige lærere, samt to gutte-elever. Alle jobber og går på skolen. Utfra empiri ble det diskutert ulike funn, og oppgaven har vist at: * Lærerens språk- og stemmebruk kan være en bidragsyter til at gutter har det vanskeligere på skolen. * Lærerne er avhengig av et godt samarbeid mellom skole-hjem for å optimalisere skolehverdagen for guttene. * Den intensive opplæringen ikke er optimal, og bør forbedres. * Interessefeltet til guttene samsvarer ikke med den tradisjonelle undervisningsformen. * Lærerne og elevene knytter ikke lek og læring sammen. Elevene snakker om lek som en pause-aktivitet, og noe de får lov til å gjøre om de har gjort skolearbeidet sitt. Lærerne sier det samme, og bruker stort sett lek som en ytre motivasjon. * Lærere tolker læreplanverket som at de må ha en tradisjonell undervisning, og at den tradisjonelle undervisningen ikke er tilpasset gutter. * Elevenes oppfatning av skolen er lik lærerens, og de trives best med de praktisk-estetiske fagene. De synes det kan være lange dager, og ser ikke helt hensikten med å gå på skolen så lenge. Avslutningsvis vil jeg reflektere rundt funnene, og hva disse betyr for gutter i skolen. Hensikten for oppgaven vil være å finne ut hva som kan forebygge at guttene dropper ut av skolen, samt at de trives bedre på skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan er grunnskolen tilrettelagt for gutter?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel