«Utfordrende elevatferd i skolen – hvordan skal jeg møte den?»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3013902Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg benyttet dokumentanalyse som metode. Jeg har analysert tre handlingsplaner som har som formål å forebygge utfordrende atferd i grunnskolen. Oppgaven bygger på problemstillingen «Hva sier kommuners handlingsplaner om utfordrende atferd i skolen, og hvordan kan lærere og ansatte i skolen arbeide med utfordrende atferd?». Jeg har også inkludert følgende forskningsspørsmål «Hva legger handlingsplanene i begrepet «utfordrende atferd»?», «Hva er viktige forebyggende tiltak ifølge handlingsplanene?» og «Hva sier planene om klasseledelse?». Målet med oppgaven var å undersøke hvordan man kan arbeide med utfordrende atferd, og da spesielt forebygge at det skal skje uønskede hendelser. Jeg ønsket spesielt å se på hvilke tiltak, metoder og modeller handlingsplanene vektla som viktige for å forebygge utfordrende atferd. Underveis i analysearbeidet så jeg at dokumentene hadde ulike metoder, modeller og tilnærminger til utfordrende atferd. De viste også til ulike definisjoner av utfordrende atferd.
Utvalget av handlingsplaner består av tre handlingsplaner fra tre ulike kommuner i Norge.
Bakgrunn for valg av tema og problemstilling er at jeg allerede som student har fått erfare utfordrende atferd hos elevgrupper, og så hvordan dette tynget både lærere, assistenter og ledelse ved skolen. Analysemetoden som benyttes i oppgaven er systematisk tekstkondensering (STC).
Stikkord: Utfordrende atferd, klasseledelse, relasjonskompetanse, handlingsplaner og forebygging.