Now showing items 1-20 of 239

    • Aha! Problemløsning i samarbeid på småtrinnet. 

      Blindheim, Randi Maria Fauske; Valberg, Ida Støbakk (Master thesis, 2022)
      Med fagfornyelsen er kritisk tenkning og problemløsning trukket frem som kompetanseområder som bør vektlegges. I løpet av studiet har vi blitt inspirert av professor Peter Liljedahls ide om å bygge mer tenkende klasserom ...
    • Algoritme-bevissthet i samfunnsfaget 

      Brekke, Anna Aasprong (Master thesis, 2023)
      Samfunnsfaget har i fagfornyelsen et helt spesielt ansvar for å utvikle elevens digitale medborgerskap, men fenomenet algoritme-bevissthet er likevel ikke synlig i samme læreplanverk. Hver eneste dag er både barn og voksne ...
    • Alle elever trenger å høre til et fellesskap, uansett <3 

      Eriksen, Renathe Schwencke; Wilthil, Martine Elida (Master thesis, 2024)
      De fleste med autismespekterforstyrrelse opplever at det er krevende å være i situasjoner der de må forholde seg til mange andre personer (Statped, 2022a). Med denne masteroppgaven ønsker vi å undersøke hvordan lærere kan ...
    • «Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve» 

      Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)
      Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ...
    • Anerkjennelse under koronapandemien: Didaktikk om demokrati og menneskerettigheter i en utfordrende situasjon 

      Thorkildsen, Victoria Rugseth (Master thesis, 2022)
      Opplæring til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning er en viktig del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tematiserer hvordan elever på mellomtrinnet opplevde å bli sett, ...
    • Arbeid med tallforståelse i lærebøker på 1. trinn 

      Tegnèr, Andreas (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en komparativ lærebokanalyse hvor jeg gjør en innholdsanalyse av to læreverk for 1. trinn i matematikk, Matematikk 1 og Volum 1, og sammenligner dem. Formålet med oppgaven er å se hvordan disse to læreverkene ...
    • Atferdsproblemer i klasserommet 

      Styrvold, Marthe Thalie Selander (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom bevisst klasseledelse og relasjonens betydning for elever med atferdsproblemer. Klasseledelse og relasjonsarbeid henger tett sammen. Bakgrunnen for valg av ...
    • Barn med autismespekterforstyrrelser i skolen 

      Abbas, Paimae Nawzat (Master thesis, 2024)
      Studien i denne masteroppgaven presenterer to læreres tanker rundt inkludering av elever med ASF. Jeg ønsket å undersøke hva som kreves for å fremme sosial inkludering av elever med ASF. Problemstillingen jeg valgte å ...
    • Barn med stort læringspotensial - et trivselsprosjekt 

      Johansen, Charlotte (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven undersøker hvordan lærere kan tilrettelegge for elever med stort læringspotensial. Formålet med oppgaven er å belyse og sette fokus på elever med stort læringspotensial, og hvordan man kan tilrettelegge for ...
    • Barns behov for lek 

      Larsen, Ruth (Master thesis, 2022)
      Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ...
    • Begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet 

      George, Ashly; Bergedalen Callejo, Sandra Isabel (Master thesis, 2024)
      Dette er en masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Formålet med denne oppgaven er å undersøke begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet. For å finne ut av dette har vi intervjuet aktuelle samfunnsfagslærere og ...
    • Benyttelse av analoge og digitale skrivemedier i den viderekomne skriveopplæringen: En kvalitativ komparasjonsstudie om skrivelærlinger som har prestert på et høyt nivå i skriving 

      Pauli, Christopher Iversen; Halilaj, Edona (Master thesis, 2022)
      Utviklingen av elevers skriveferdigheter er et av barneskolens viktigste oppdrag. I LK20 presiseres det at «skriving er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle skriveferdigheten blir faglige ferdigheter ...
    • Betydningen av fremtidshåp i undervisning for bærekraftig utvikling 

      Rindarøy, Magnus Senneset; Evju, Rino Andre Karlsen (Master thesis, 2022)
      Klimautfordringer og bærekraft er et tema som stadig fremkommer gjennom nyheter og andre medier. Nyhetene er ofte katastrofeorienterte og kan virke skremmende fordi utfordringene er så store og globale. Når disse utfordringene ...
    • Betydningen av skole-hjem samarbeid - Et lærerperspektiv. 

      Pedersen, Andrine Skarvang (Master thesis, 2023)
      I denne master oppgaven har jeg belyst følgende problemstilling «hvordan opplever lærere skole-hjem samarbeidet?». Målet med oppgaven er å identifisere og beskrive lærerens opplevelse av samarbeidet med foreldrene samt hva ...
    • Bevegelse i begynneropplæringen 

      Lislien, Anja; Døviken, Ingvild Kopland (Master thesis, 2022)
      Skolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement ...
    • Bevegelsesglede - en viktig del av livet 

      Plassen, Lisbet (Master thesis, 2022)
      Bevegelsesglede har blitt et stadig mer sentralt begrep i læreplanen for kroppsøving, og ifølge Ingulfsvann så har mange i vestlige samfunnet en oppfattelse av at bevegelsesglede er veldig sentralt når det kommer til å ...
    • Bildeboken Grevlingdager (2019) i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring: en klasseromssamtale om følelser, mestring og tilhørighet 

      Gustavsen, Karoline (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus sin bildebok Grevlingdager belyser tematikker som kan knyttes til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Studien undersøker også hvordan ...
    • Bildebøkenes kraft: for barn og voksne 

      Volden, Elise Bang (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven tar for seg temaene multimodalsosialsemiotikk, allalderlitteratur og litteraturdidaktikk knyttet opp to utvalgte bildebøker. Problemstillingen som undersøkes er: «På hvilken måte kan de semiotiske ...
    • Brekkeparken som læringsarena 

      Kleppe, Martin Abrahamsen (Master thesis, 2023)
      Temaet for oppgaven er Brekkeparken som læringsarena, grunnen til at jeg valgte det var fordi Brekkeparken har jeg alltid tenkt tilbake på som en engasjerende og spennende arena for læring. Jeg har selv vært på besøk i ...
    • Bruk av ChatGPT i begynneropplæringen 

      Rønning, Irina (Master thesis, 2024)
      Denne masteroppgaven undersøker bruk av ChatGPT som en ressurs i begynneropplæringen, med et spesielt fokus på hvordan verktøyet kan bidra til utvikling av elevers skriftlige ferdigheter. Problemstillingen er forankret i ...