Browsing Institutt for pedagogikk by Title
Now showing items 157-176 of 285
-
Metode mellom forskning og læring : Refleksjon i praksis
(Book, 2017)Denne boken diskuterer på ulike måter hvordan bruk av kvalitative metoder kan åpne for refleksjon som utgangspunkt for å utforske og utvikle profesjonelle praksiser i lærerutdanningen. I profesjonell praksis vises kunnskap ... -
Metoder for systematiske kunnskapsoversikter
(Research report, 2015)Dette delprosjekt VII i SKOLFORSK er utformet med utgangspunkt i Vetenskapsrådets regjeringsoppdrag om å ”svara för gjenomförandet av validerande kartläggingar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans ... -
Modeller og konsepter for kartlegging og sammenstilling av evidens innenfor det utdanningsvitenskapelige området
(Research report, 2015)I denne rapporten redegjøres det for prosjekt II i SKOLFORSK. I prosjektet undersøkes ulike modeller og konsepter som anvendes internasjonalt for å kartlegge og sammenstille forskning, informasjon og data innenfor det ... -
More flexible Vocational and Professional Education. With Covid-19 and the Completion Reform as a context.
(Journal article, 2021)The purpose of this article is to discuss vocational training and education in the light of the Corona pandemic and the proposed completion reform. The Covid-19 pandemic has led to both unemployment and a shortage of labour, ... -
Multiple choice as formative assessment in dental education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: The effectiveness of multiple-choice questions (MCQs) in dental education is pivotal to student performance and knowledge advancement. However, their optimal implementation requires exploration to enhance the ... -
Myter i omløp - det annet kjønn i akademia
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen løfter jeg fram en rekke myter om kvinnelige forskeres kompetanse- og karriereløp til toppnivå i akademia, og trekker linjer til kjønnsforskning, politisk historie og filosofi. Implisitt i artikkelen ... -
Når kunnskaper møtes. En kvalitativ studie av kunnskapsforståelser i et samskapingsprosjekt
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Kunnskapsgrunnlaget i sosialfaglige utdanninger er stadig debattert. En av diskusjonene handler om forholdet mellom ulike kunnskapsformer (Garsjø, 2016; Heggen & Dahl, 2017; Jordet & Roland, 2012). På den ene siden eksisterer ... -
New directions in doctoral programmes: bridging tensions between theory and practice?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The development of new types of doctoral education in the last decades is part of a comprehensive trend in higher education. This trend has increased the number of research students, developed new markets, and consolidated ... -
Normkritiske verktøy for å inkludere transpersoner: Incompleteness og anarkafeministisk interseksjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Kan kollektiv inkludering av transpersoner på samfunnsnivå oppnås gjennom avlæring av de institusjonaliserte samfunnsnormene kjønnsbinærisme og cisnormativitet? Med utgangspunkt i sosialantropologiske og anarkafeministiske ... -
Norsk matematikkråds undersøkelse : høsten 2007
(Research report, 2007-12) -
Norsk Omstilling i høyere utdanning som retorisk praksis – en fortolkende kritikk av tillit og agency
(Peer reviewed; Journal article, 2023)En vinterdag dukker et spørreskjema opp i innboksen til de 1700 medarbeidere på et av Norges nye universiteter. Nå skal det svares på spørsmål om arbeidsmiljøet gjennom en såkalt ”ARK-undersøkelse”. Det er flere fusjoner ... -
Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2011-11-17)The topic of this doctoral thesis is to study newly qualified pedagogical leaders` competence building. To frame the concept competence, I have been inspired by sociocultural theory (Bakhtin, 2005; Säljö, 2001, 2006; ... -
Objectively measured physical activity level and sedentary behavior in Norwegian children during a week in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Although many studies have reported on physical activity (PA) levels using accelerometers, a thorough description of the PA pattern in preschool children during their stay in the preschool, is lacking in the current ... -
Om Askeladdens metode. Essayet som erkjennelsesvei og visdomsdannende skrivepraksis.
(Chapter, 2019)Dette essayet kretser rundt ideen om at essaysjangeren er særlig egnet til å skape erkjennelse og forberede for refleksiv og etisk praksis. Det åpner in medias res. På dialektisk vis veksles det mellom filosofiske og ... -
Om pedagogisk forskning ved norske lærerutdanninger. Pedagogikkutdanneres oppfatninger av pedagogisk forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The topic of this study is pedagogical research at Norwegian teacher education schools. The research question we ask is: How should, according to educationists, pedagogical research in teacher education be perceived? The ... -
On the urgent need for philosophical practices in mainstream education today
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This essay is written based in a concern of ours that the dominant forms of teaching and learning in education today seem to be more in line with what Aristotle called techné and poiesis than with phronesis and praxis. The ... -
Online teaching in higher education during the COVID-19 pandemic
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Because of COVID-19, online teaching has become a necessity for most educators in higher education. Before the pandemic, the technology was merely accepted and adopted by a few educators, hence only being used to a small ... -
Oppfolging - Young peoples’ own stories about dropping out in Norway: An indirect qualitative approach.
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Mye forskning om skoleavbrudd i videregående opplæring ser på risikofaktorer, som sosio-økonomisk bakgrunn, grunnskolepoeng og kjønn, og kan derfor sies å fokusere på individuelle og strukturelle faktorer. Artikkelen ... -
An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology – researching teachers’ responsibility for supporting students’ desire to learn as well as their actual learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Educational research in higher education needs a methodology for how to think and act in relation to how pedagogical interactions support learning. A methodology that can identify how pedagogical rhetorical qualities, such ... -
Palestinian and Norwegian Kindergarten Teachers' Perspectives on Psychosocial Support: A Qualitative Study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The current qualitative case study aims to explore and map the concepts and the conditions for providing psychosocial support in kindergarten across two vastly different countries, Palestine and Norway. The global challenge ...