Oppfolging - Young peoples’ own stories about dropping out in Norway: An indirect qualitative approach.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2642021Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017, 11 (2), . 10.5617/adno.3182Sammendrag
Mye forskning om skoleavbrudd i videregående opplæring ser på risikofaktorer, som sosio-økonomisk bakgrunn, grunnskolepoeng og kjønn, og kan derfor sies å fokusere på individuelle og strukturelle faktorer. Artikkelen argumenterer for heller å se på skoleavbrudd som et samspill eller møte mellom individet og systemet, det individuelle og strukturelle. Forskningen baseres på data fra en longitudinell kvalitativ studie i sitt fjerde år. Informantene er ungdom i NAVsystemet som har sluttet på videregående skole, men som fortsatt har skolerett. Gjennom den indirekte metoden, en intervjumetode basert på etnografiske intervjuer, søkes det å legge til rette for at ungdommene kan fortelle sine historier med egne ord og på sin måte. Disse fortellingene belyser avbruddsprosessene, og beskriver opplevelser forut for avbruddet. Funnene viser at selv om ungdommene sier dette skjer på grunn av enkelthendelser, belyser fortellingene deres at dette er komplekse prosesser som ligger til grunn, gjerne år tilbake. Artikkelen konkluderer med at sosialt medierte prosesser også utenfor skole, må vektlegges for å kunne forstå skoleavbrudd.