Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBunting, Mette
dc.contributor.authorMoshuus, Geir H.
dc.date.accessioned2020-02-17T13:20:05Z
dc.date.available2020-02-17T13:20:05Z
dc.date.created2017-08-29T13:12:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2017, 11 (2), .en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642021
dc.description.abstractMye forskning om skoleavbrudd i videregående opplæring ser på risikofaktorer, som sosio-økonomisk bakgrunn, grunnskolepoeng og kjønn, og kan derfor sies å fokusere på individuelle og strukturelle faktorer. Artikkelen argumenterer for heller å se på skoleavbrudd som et samspill eller møte mellom individet og systemet, det individuelle og strukturelle. Forskningen baseres på data fra en longitudinell kvalitativ studie i sitt fjerde år. Informantene er ungdom i NAVsystemet som har sluttet på videregående skole, men som fortsatt har skolerett. Gjennom den indirekte metoden, en intervjumetode basert på etnografiske intervjuer, søkes det å legge til rette for at ungdommene kan fortelle sine historier med egne ord og på sin måte. Disse fortellingene belyser avbruddsprosessene, og beskriver opplevelser forut for avbruddet. Funnene viser at selv om ungdommene sier dette skjer på grunn av enkelthendelser, belyser fortellingene deres at dette er komplekse prosesser som ligger til grunn, gjerne år tilbake. Artikkelen konkluderer med at sosialt medierte prosesser også utenfor skole, må vektlegges for å kunne forstå skoleavbrudd.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleOppfolging - Young peoples’ own stories about dropping out in Norway: An indirect qualitative approach.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber20en_US
dc.source.volume11en_US
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgeen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.3182
dc.identifier.cristin1489479
cristin.unitcode222,59,7,0
cristin.unitcode222,56,3,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.unitnameInstitutt for helse-, sosial- og velferdsfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal