Institutt for estetiske fag: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 88
-
Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ... -
Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget ... -
Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. ... -
More-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Evner til å lære gjennom kroppslig samhandling med miljøer er iboende hos mennesker og andre arter, og sikrer artenes overlevelse. Ved å kombinere data fra studier fra erfaringslæring hos små barns og hos et føll (en nyfødt ... -
Enigmatic epistemic things: The epistemic role of artworks in artistic research doctorates
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The aim of this article is to discuss epistemology, focusing on the epistemic role of artwork in research projects. Porcelaneous is the initial phase of a three-year artistic research project with an artistic component ... -
Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ... -
Children’s sense-making through exploration: Grasping physical and virtual materialities
(Peer reviewed; Journal article, 2020)A child’s sense-making is grounded in his or her bodily interactions with the environment and tied to the body’s sensory experience. Digital technologies are being introduced into children’s learning environments and they ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ... -
Conditions for experiential knowledge exchange in collaborative research across the sciences and creative practice
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Interdisciplinary research across the sciences and creative practice offers potential to explore new areas of knowledge previously hidden between disciplines. However, diverging epistemology and expectations make collaboration ... -
Navigating methodological perspectives in doctoral research through creative practice: Two examples of research in crafts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Methodologies for conducting academic research in crafts through practice-led approaches are still emerging, and research methods are developing with each project. Through this article, we navigate the field from a doctoral ... -
Editorial: Special issue on embodied making and learning
(Others, 2020)This special issue on embodied making and learning is dedicated to aspects of embodied cognition that goes on in the field of art, craft and design. The contributors to this issue were invited from the Embodied Making and ... -
Underlying the carver’s experience: Sensorimotor modulation in cerebellum when carving wood
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Woodcarvers often report their experiences as having an intense internal focus, and feeling of a close connection to the material. This article explore key processes in cells and organs that underlies these experiences, ... -
Making as a Way of Interacting with the Environment
(Chapter, 2020)As craft practitioners, we interact closely and intimately with materials and tools. As we learn to listen to the voice of a material, to the possibilities and limitations it presents, we adjust our intentions to what is ... -
Studying Material Interactions to Facilitate a Sense of Being with the World
(Chapter, 2020)Material interactions are fundamental to design and craft education; however, they might also provide opportunities to reflect on sustainable behaviour in general. In this paper, we present an interdisciplinary undergraduate ... -
Interspecies pedagogy: What could a horse teach me about teaching
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article explores experiential learning through a more-than-human perspective. It builds on my earlier study of young children’s experiential learning, which revealed the biological predispositions or”embodied capacities” ... -
Følgeforskning av "Nettbasert masterstudium i Formgiving, kunst og håndverk"
(Research report, 2012)På oppdrag fra Institutt for forming og formgivning ved Høgskolen i Telemark har vi gjennomført et følgeforskningsoppdrag knyttet til oppstart, gjennomføring og avslutningen av treårig Nettbasert master i formgivning, kunst ... -
Å kjenne seg i slekt med jorden. Natursløyd og økosofi i fremtidens tverrfaglige skole.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Natursløyd blir i denne artikkelen definert inn i skolefaget kunst og håndverk/sløyd. Verdier og holdninger hentes fra et litteraturstudium hvor begrepet økosofi blir belyst ut fra filosofen Arne Næss sine tolkninger. Pave ... -
Utfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalder
(Peer reviewed; Journal article, 2019)De siste tiårenes teknologiske utvikling av bilderedigering og bildedeling har forandret hvordan bilder brukes som medium i kunst, kultur og kommunikasjon. Dette fører med seg andre problemstillinger knyttet til bruk og ... -
Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen bygger på et forskningsprosjekt forankret i en formingsfaglig undervisningskontekst i barnehagelærerutdanninga. Gjennom en A/r/tografisk tilnærming undersøkes dethva somskjer når det åpnesfor eksperimentelle, ...