Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2753818Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for estetiske fag [106]
- Publikasjoner fra CRIStin [3895]
Originalversjon
Baskår, E. K. (2020). Narrativ strategi. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk, 13(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3545Sammendrag
Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget og på undervisningen i en nett- og samlingsbasert studieform. Jeg analyserer et empirisk materiale fra to gjennomførte undervisningsforløp med lærerstudenter i valgfaget kunst og håndverk innenfor en nett- og samlingsbasert studiemodell i lærerutdanningen. Det empiriske materialet bygger på observasjonsnotater fra et undervisningsforløp hvor narrativ strategi danner grunnlaget for aksjonsforskning. I analyse av datamaterialet anvender jeg, Jerome Bruner sitt prinsipp om spirallæring og Albert Bandura sin teori om modellæring som stedfortredende forsterkning.